Hur man enkelt förbättrar skolan/samhället

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
Orks 36 år

10 112 forumsinlägg

Skrivet:
19 januari 2013 kl. 01:23
Orks 36 år

Poängen var väl lite att man kan se möjligheter utifrån rådande omständigheter, och inte bara en möjlighet, och ett sätt. Du kanske inte är medveten om det, men det sociala medvetandet har utvecklats på många sätt, vilket gör oss inkompatibla med den äldre generationens mönsterskola.

Nu sätter jag punkt där, för i dag.

Joyaux Kille, 34 år

323 forumsinlägg

Skrivet:
19 januari 2013 kl. 01:25
Joyaux Kille, 34 år

Citat från Orks


Poängen var väl lite att man kan se möjligheter utifrån rådande omständigheter, och inte bara en möjlighet, och ett sätt. Du kanske inte är medveten om det, men det sociala medvetandet har utvecklats på många sätt, vilket gör oss inkompatibla med den äldre generationens mönsterskola.

Jag håller med dig. Det jag propagerar för är inte statiskt. På vilket sätt anser du att vårt sociala medvetande har utvecklats sedan 50 år tillbaka egentligen? Tror du verkligen att det skett någon evolution? Snarare nya ideér, men det innebär inte att de övriga försvann bara sådär utan det handlar om att andra ideologiska övertygelser "tog över".

Människor har snarare blivit ännu mer korkade.

KoFFhEst Kille, 33 år

209 forumsinlägg

Skrivet:
19 januari 2013 kl. 01:25
KoFFhEst Kille, 33 år

Ta bort flummiga musik i grundskolan och ersätt det med extra matte så alla esteter lär sig räkna.
Gitarr får de spela på fritiden.

Joyaux Kille, 34 år

323 forumsinlägg

Skrivet:
19 januari 2013 kl. 01:26
Joyaux Kille, 34 år

Citat från KoFFhEst


Ta bort flummiga musik i grundskolan och ersätt det med extra matte så alla esteter lär sig räkna.
Gitarr får de spela på fritiden.


Låter som något. Däremot är det några som propagerar för att ta bort matten p.g.a flumetiketter som kastas till höger och vänster.

jkahsfagfvi Tjej, 35 år

5 512 forumsinlägg

Skrivet:
19 januari 2013 kl. 01:28
jkahsfagfvi Tjej, 35 år

jkahsfagfvi Tjej, 35 år

5 512 forumsinlägg

Skrivet:
19 januari 2013 kl. 01:28
jkahsfagfvi Tjej, 35 år

Plus. Hah, vad roligt. Som att problemet är alldeles för få mattetimmar. Gör om gör rätt.

KoFFhEst Kille, 33 år

209 forumsinlägg

Skrivet:
19 januari 2013 kl. 01:32
KoFFhEst Kille, 33 år

Citat från sattyg


Plus. Hah, vad roligt. Som att problemet är alldeles för få mattetimmar. Gör om gör rätt.

Du skulle bara veta hur många på samhällsprogrammet som knappt klarar matte A.
Det är inte bra för någon inblandad.

Att de kan 4 ackord på gitarren är lagom hjälpsamt tyvärr :/

Pan Kille, 45 år

4 141 forumsinlägg

Skrivet:
19 januari 2013 kl. 01:32
Pan Kille, 45 år

Citat från Orks


Som jag ser det är vårt utbildningsväsen svårt handikappat av en sorts uråldrig uppfattning att vi måste betrakta alla förmågor som lika relevanta i samhället, oavsett vad praktiken säger, för att vi annars riskerar att underminera människors lika värde (löjligt nog), vilket paradoxalt nog endast blir sant när vi tillämpar den här sortens system.

Det kan ju också handla om att vissa yrkeskategorier har fasats ut lite med tiden, vilket lett till att vissa betygskalor blivit mindre värdefulla. Det är helt enkelt inte funktionellt som det är i nuläget.



Oavsett hur det vänds och vrids på så är de allra flesta yrkeskategorier vitala för dagens komplexa samhälle. Att svensk utbildning låter mångfalden ämnen och inriktningar genomsyra unga människor fram till och genom gymnasiet handlar om att försäkra största möjliga grogrund inom varje individ under sin oförutsägbara utvecklingsfas.

Vi kan aldrig ta för givet att så pass unga människor är redo och kapabla att bestämma sina framtida öden, det är därför skolsystemet bjuder på den mångfald som bjuds på. Kalla det en gratis, pedagogisk livsförsäkring.

Joyaux Kille, 34 år

323 forumsinlägg

Skrivet:
19 januari 2013 kl. 01:33
Joyaux Kille, 34 år

Citat från KoFFhEst


Citat från sattyg

Plus. Hah, vad roligt. Som att problemet är alldeles för få mattetimmar. Gör om gör rätt.

Du skulle bara veta hur många på samhällsprogrammet som knappt klarar matte A.
Det är inte bra för någon inblandad.

Att de kan 4 ackord på gitarren är lagom hjälpsamt tyvärr :/


Svenska elever är matematiska analfabeter. Mig själv inkluderat, så jag hade inte direkt sagt nej, nu är det tyvärr för sent.

Orks 36 år

10 112 forumsinlägg

Skrivet:
19 januari 2013 kl. 01:33
Orks 36 år

Citat från KoFFhEst


Citat från sattyg

Plus. Hah, vad roligt. Som att problemet är alldeles för få mattetimmar. Gör om gör rätt.

Du skulle bara veta hur många på samhällsprogrammet som knappt klarar matte A.
Det är inte bra för någon inblandad.

Att de kan 4 ackord på gitarren är lagom hjälpsamt tyvärr :/


Och då är svaret fler mattetimmar och strängare undervisningsformer, antar jag.

Orks 36 år

10 112 forumsinlägg

Skrivet:
19 januari 2013 kl. 01:37
Orks 36 år

Citat från Pan


Citat från Orks

Som jag ser det är vårt utbildningsväsen svårt handikappat av en sorts uråldrig uppfattning att vi måste betrakta alla förmågor som lika relevanta i samhället, oavsett vad praktiken säger, för att vi annars riskerar att underminera människors lika värde (löjligt nog), vilket paradoxalt nog endast blir sant när vi tillämpar den här sortens system.

Det kan ju också handla om att vissa yrkeskategorier har fasats ut lite med tiden, vilket lett till att vissa betygskalor blivit mindre värdefulla. Det är helt enkelt inte funktionellt som det är i nuläget.


Oavsett hur det vänds och vrids på så är de allra flesta yrkeskategorier vitala för dagens komplexa samhälle. Att svensk utbildning låter mångfalden ämnen och inriktningar genomsyra unga människor fram till och genom gymnasiet handlar om att försäkra största möjliga grogrund inom varje individ under sin oförutsägbara utvecklingsfas.

Vi kan aldrig ta för givet att så pass unga människor är redo och kapabla att bestämma sina framtida öden, det är därför skolsystemet bjuder på den mångfald som bjuds på. Kalla det en gratis, pedagogisk livsförsäkring.


Jag skulle inte kalla det gratis, pedagogiskt, eller särskilt bra som försäkring.

Det du istället gör är att markera att folk inte är bra nog. När jag förespråkar ett system som garanterar att varje förmåga tas tillvara på, anser du att vi ska gröta ihop allt, och på något sätt erkänna att en klassisk utbildning är direkt överförbar på hantverkslinjer eller tvärtom.

Problemet är bara att det inte fungerar.

jkahsfagfvi Tjej, 35 år

5 512 forumsinlägg

Skrivet:
19 januari 2013 kl. 01:38
jkahsfagfvi Tjej, 35 år

Citat från KoFFhEst


Jag vet. Hade ett gäng på universitetet när jag läste nationalekonomi. Tämligen roande.

Men tror inte det är p.g.a. för lite matte i skolan. Snarare hur lektionerna är utformade, för stora elevgrupper, för mycket stillasittande, för omotiverande studieformer, osv. Sånt.

KoFFhEst Kille, 33 år

209 forumsinlägg

Skrivet:
19 januari 2013 kl. 01:38
KoFFhEst Kille, 33 år

Citat från Orks
Och då är svaret fler mattetimmar och strängare undervisningsformer, antar jag.[/i]


Är inte för strängare nånting egentligen.
Vill en 12årig flicka inte lära sig matte ordentligt så får hon lite skylla sig själv om hon inte är konkurrenskraftig på arbetsmarknaden senare i livet.
Kan på nån nivå tycka det är omoraliskt att lära barn sjunga och spela piano istället för att lägga mer tid på att utbilda dem i ämnen som kan hjälpa dem i högra utbildningar och jobb som kräver kvalifikationer.

KoFFhEst Kille, 33 år

209 forumsinlägg

Skrivet:
19 januari 2013 kl. 01:41
KoFFhEst Kille, 33 år

Citat från sattyg
Jag vet. Hade ett gäng på universitetet när jag läste nationalekonomi. Tämligen roande.

Men tror inte det är p.g.a. för lite matte i skolan. Snarare hur lektionerna är utformade, för stora elevgrupper, för mycket stillasittande, för omotiverande studieformer, osv. Sånt.[/i]


Absolut, finns säker 100 saker som gör att unga inte blir tillräckligt bra på matte.
Men man måste väl någonstans värdera de olika ämnen som lärs ut under skolplikt? Jag värderar musik och idrott betydligt lägre än matte och engelska. Håller någon inte med så håller den inte med. Helt subjektivt och tråkigt att diskutera ^^

Joyaux Kille, 34 år

323 forumsinlägg

Skrivet:
19 januari 2013 kl. 01:41
Joyaux Kille, 34 år

Citat från sattyg


Citat från KoFFhEst

Jag vet. Hade ett gäng på universitetet när jag läste nationalekonomi. Tämligen roande.

Men tror inte det är p.g.a. för lite matte i skolan. Snarare hur lektionerna är utformade, för stora elevgrupper, för mycket stillasittande, för omotiverande studieformer, osv. Sånt.


Tror också att det är en bov i dramat. Dessutom är Matten rätt så lätt också för den delen. Finns många moment man tagit bort.


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet