Hur man enkelt förbättrar skolan/samhället
Matte är impopulärt i skolan för att vi är ruskigt dåliga på att applicera det. Matte ska primärt användas för att etablera grundläggande huvudräkningsfärdigheter, och sedan för problemlösning. Det är dumt att räkna för räknandets skull. Den typen av undervisning uppskattar bara ett begränsat antal individer.
Citat från Orks
Matte är impopulärt i skolan för att vi är ruskigt dåliga på att applicera det. Matte ska primärt användas för att etablera grundläggande huvudräkningsfärdigheter, och sedan för problemlösning. Det är dumt att räkna för räknandets skull. Den typen av undervisning uppskattar bara ett begränsat antal individer.
I min teknokrati hade du varit ansvarig för utbildning på nationell nivå.
Yes plx.
Citat från u_suck_tbh
Citat från Orks
Matte är impopulärt i skolan för att vi är ruskigt dåliga på att applicera det. Matte ska primärt användas för att etablera grundläggande huvudräkningsfärdigheter, och sedan för problemlösning. Det är dumt att räkna för räknandets skull. Den typen av undervisning uppskattar bara ett begränsat antal individer.
I min teknokrati hade du varit ansvarig för utbildning på nationell nivå.
Det var nog den bästa komplimangen jag kunde fått. Tack så mycket. :p
Citat från Orks
Citat från Pan
Citat från Orks
Som jag ser det är vårt utbildningsväsen svårt handikappat av en sorts uråldrig uppfattning att vi måste betrakta alla förmågor som lika relevanta i samhället, oavsett vad praktiken säger, för att vi annars riskerar att underminera människors lika värde (löjligt nog), vilket paradoxalt nog endast blir sant när vi tillämpar den här sortens system.
Det kan ju också handla om att vissa yrkeskategorier har fasats ut lite med tiden, vilket lett till att vissa betygskalor blivit mindre värdefulla. Det är helt enkelt inte funktionellt som det är i nuläget.
Oavsett hur det vänds och vrids på så är de allra flesta yrkeskategorier vitala för dagens komplexa samhälle. Att svensk utbildning låter mångfalden ämnen och inriktningar genomsyra unga människor fram till och genom gymnasiet handlar om att försäkra största möjliga grogrund inom varje individ under sin oförutsägbara utvecklingsfas.
Vi kan aldrig ta för givet att så pass unga människor är redo och kapabla att bestämma sina framtida öden, det är därför skolsystemet bjuder på den mångfald som bjuds på. Kalla det en gratis, pedagogisk livsförsäkring.
Jag skulle inte kalla det gratis, pedagogiskt, eller särskilt bra som försäkring.
Det du istället gör är att markera att folk inte är bra nog. När jag förespråkar ett system som garanterar att varje förmåga tas tillvara på, anser du att vi ska gröta ihop allt, och på något sätt erkänna att en klassisk utbildning är direkt överförbar på hantverkslinjer eller tvärtom.
Problemet är bara att det inte fungerar.
Du menar alltså att ungdomar 15+ är beredda att avgöra sina framtider utifrån den konventionellt bristande erfarenhet de har kring både världen och sig själva? Inte ens många 19-25-åringar har den insikten. En mångfacetterad skola är extremt nödvändig för växande individers bästa. Förmågor kan fortfarande tas tillvara på, det är därför särskilda gymnasieprogram och högskoleinriktningar överhuvudtaget finns.
Citat från Pan
Citat från Orks
Citat från Pan
Citat från Orks
Som jag ser det är vårt utbildningsväsen svårt handikappat av en sorts uråldrig uppfattning att vi måste betrakta alla förmågor som lika relevanta i samhället, oavsett vad praktiken säger, för att vi annars riskerar att underminera människors lika värde (löjligt nog), vilket paradoxalt nog endast blir sant när vi tillämpar den här sortens system.
Det kan ju också handla om att vissa yrkeskategorier har fasats ut lite med tiden, vilket lett till att vissa betygskalor blivit mindre värdefulla. Det är helt enkelt inte funktionellt som det är i nuläget.
Oavsett hur det vänds och vrids på så är de allra flesta yrkeskategorier vitala för dagens komplexa samhälle. Att svensk utbildning låter mångfalden ämnen och inriktningar genomsyra unga människor fram till och genom gymnasiet handlar om att försäkra största möjliga grogrund inom varje individ under sin oförutsägbara utvecklingsfas.
Vi kan aldrig ta för givet att så pass unga människor är redo och kapabla att bestämma sina framtida öden, det är därför skolsystemet bjuder på den mångfald som bjuds på. Kalla det en gratis, pedagogisk livsförsäkring.
Jag skulle inte kalla det gratis, pedagogiskt, eller särskilt bra som försäkring.
Det du istället gör är att markera att folk inte är bra nog. När jag förespråkar ett system som garanterar att varje förmåga tas tillvara på, anser du att vi ska gröta ihop allt, och på något sätt erkänna att en klassisk utbildning är direkt överförbar på hantverkslinjer eller tvärtom.
Problemet är bara att det inte fungerar.
Du menar alltså att ungdomar 15+ är beredda att avgöra sina framtider utifrån den konventionellt bristande erfarenhet de har kring både världen och sig själva? Inte ens många 19-25-åringar har den insikten. En mångfacetterad skola är extremt nödvändig för växande individers bästa. Förmågor kan fortfarande tas tillvara på, det är därför särskilda gymnasieprogram och högskoleinriktningar överhuvudtaget finns.
Att du blir mer rättvist bedömd för vad du kan borde inte betyda att du tvingas välja någonting. Det betyder bara att du har mer övertygande alternativ, och med rätta.
Det känns som att du sitter och argumenterar för ett inoptimalt system för att vi inte kan lita på att folk är redo att ta beslut om sin framtid. Låt det vara upp till individen, och så gör vi ett system som så bra som möjligt kompletterar individen.
Mitt andra argument bygger på hur dåligt det rådande systemet fungerar.
Det rådande systemet kännetecknas av handhållning. Vi låtsas som att alla yrken har samma status, när folk med fysisk talang och händighet i verkligheten delegeras till skolar med lägre ingångskrav, medan andra hamnar utanför samhället, då de aldrig lärt sig att ta tillvara på sina förmågor.
Det är naivt och patroniserande att låtsas som att vi gör folk en tjänst genom att klamra fast vid det system vi har.
Det är väl ganska uppenbart att hur man bör förbättra skolsystemet beror på vad man menar med bättre.
Bättre utbildade elever?
Elever med bättre självförverkligande?
Roligare skoltid?
Jag skulle påstå att elevernas faktiska utbildning är viktigast, och man då bör ställa mycket högre krav i en tidigare ålder.
Citat från KoFFhEst
Det är väl ganska uppenbart att hur man bör förbättra skolsystemet beror på vad man menar med bättre.
Bättre utbildade elever?
Elever med bättre självförverkligande?
Roligare skoltid?
Jag skulle påstå att elevernas faktiska utbildning är viktigast, och man då bör ställa mycket högre krav i en tidigare ålder.
Alltihop, helst. I tråden behandlas praktiska förslag om utvärderingsgrunden.
Citat från Orks
- Att du blir mer rättvist bedömd för vad du kan borde inte betyda att du tvingas välja någonting. Det betyder bara att du har mer övertygande alternativ, och med rätta.
Jag förstår inte vad du menar. Skolan kommer alltid vara byggd på nödvändiga (eskalerande) individuella val och den kommer alltid sträva efter rättvis bedömning, oavsett vad.
- Det känns som att du sitter och argumenterar för ett inoptimalt system för att vi inte kan lita på att folk är redo att ta beslut om sin framtid. Låt det vara upp till individen, och så gör vi ett system som så bra som möjligt kompletterar individen.
"Folk" i detta fallet är ett oerhört diskutabelt ord. Det är som sagt människor under utveckling som vi talar om. Jag är rätt säker på att du inte sitter på samma värderingar kring livsfrågor idag som du gjorde vid 15 bast - det kallas utveckling och kritiska beslut kring livets bana bör inte äga rum i det splittrade tillstånd som kallas tonåren. Många skulle kalla det här en klassisk självklarhet.
G'night.
Ser inte hur ditt inlägg bemöter sakfrågan med varken bu eller bä, men menar du alltså att villrådighet skulle vara bättre för den personliga utvecklingen än förmågan att aktivt upptäcka sig själv och vad man kan?
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet