Dataspelsutveckling

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
Huepow 31 år

489 forumsinlägg

Skrivet:
13 februari 2016 kl. 14:17
Huepow 31 år

Det här fungerar i levelbp, tror jag förstår ditt problem. Du använder "AttachActorToComponent" när du egentligen vill använda "AttachActorToActor" (Alla meshes, både skeletal och static, är varianter på actors som alltid antas kunna ha sockets)

Först skapar jag socketen i StaticMesh-editorn (kommer upp när du direkt försöker edita en static mesh)


Jag skapar en funktion i blueprintactorn jag vill attacha (försöker göra det likt din setup)


Sedan gör jag en call till den funktionen från levelbpn med en static mesh baserad på den jag satte upp sockets för i steg 1


När jag startar leveln är min bpactor attachad till min static mesh.

Huepow 31 år

489 forumsinlägg

Skrivet:
13 februari 2016 kl. 14:21
Huepow 31 år

En 'Component' är någonting som tillhör en Blueprint, en 'Actor' är en grundläggande datatyp som placerats i spelvärlden. Alla meshes är Actors, men om de tillhör en Blueprint är de Components i blueprinten.

inconspicuousaf Tjej, 29 år

1 667 forumsinlägg

Skrivet:
14 februari 2016 kl. 00:58
inconspicuousaf Tjej, 29 år

Tack, men det jag behöver åstadkomma är ju att spelaren ska kunna placera objektet i socketen in game. Alltså ska det inte event begin play, utan snarare i character bp ska eventet bli callat igenom linetrace, och bara kunna ske om charactern har en pusselbit i handen och sockerten är tom... Tror du det kanske går att göra med dessa principer? Har försökt göra det med static mesh sockets men inte lyckats än.

Huepow 31 år

489 forumsinlägg

Skrivet:
14 februari 2016 kl. 11:38
Huepow 31 år

Det fungerar med precis samma principer, det vanliga är att du utgår från någonting statiskt i levelbp för att förstå och sedan implementerar det där du vill använda det.

det enda du behöver lägga till är en referens till den statiska meshen i characterbp (fungerar också med linetrace) och sedan attacha pusselbpn dit under de conditions du väljer.

Sockets är inte datahållare, så de vet inte om något är attachat. Jag hade nog gjort om meshen till en bp och haft variabler du också sätter i samband med att du attachar pusselbitar.

inconspicuousaf Tjej, 29 år

1 667 forumsinlägg

Skrivet:
15 februari 2016 kl. 13:20
inconspicuousaf Tjej, 29 år

Kruxet är när jag lägger till en socket på static meshen och gör om den till ett bp så finns inte socketen längre. Vet du varför det blir så?

Huepow 31 år

489 forumsinlägg

Skrivet:
15 februari 2016 kl. 18:30
Huepow 31 år

När du 'gör om' en static mesh till en bp skapar du egentligen en tom bp och lägger automatiskt till meshen som en komponent (Blueprints kan aldrig 'vara' mesher, utan är behållare för dem). För att accessa en komponent från en Blueprintactor skaffar du den bara som en vanlig variabel (bild 2) och pluggar in i AttachActorToComponent så fungerar det som en helt vanlig mesh.





absol Kille, 35 år

8 283 forumsinlägg

Skrivet:
15 februari 2016 kl. 20:36
absol Kille, 35 år

Hittade på storyn för spelet idag, har nog lite sci-fi frågor att reda ut så det inte blir för futuristisk. Men ska bli kul :)

Nu funkar i alla fall kortgeneratorn på http://yourcard.claimony.com

inconspicuousaf Tjej, 29 år

1 667 forumsinlägg

Skrivet:
16 februari 2016 kl. 12:38
inconspicuousaf Tjej, 29 år

Huepow Aaawesome, tack så jättemkt! Nu kanske jag äntligen kan få styr på detta hahah! ^-^

inconspicuousaf Tjej, 29 år

1 667 forumsinlägg

Skrivet:
16 februari 2016 kl. 16:20
inconspicuousaf Tjej, 29 år

Huepow DET FUNKADE!!!! Tänker påriktigt ge dig cred för din hjälp med detta, tack som tusan <3<3<3

kvicksilver Kille, 29 år

99 forumsinlägg

Skrivet:
28 februari 2016 kl. 17:30
kvicksilver Kille, 29 år

Är det värt att gå över till UE? Suttit i unity rätt länge men funderar på att lära mig Unreal. Bara undrar ifall jag tjänar något på det. Vilka motorer föredrar ni?

Huepow 31 år

489 forumsinlägg

Skrivet:
4 mars 2016 kl. 02:44
Huepow 31 år

Beror helt på vad du vill göra och varför du överväger att byta.

Unreal är mest enklare att komma igång med om man aldrig har programmerat eller inte kan stava till shader, det ser snyggt ut out of the box och använder blueprintsgrejorna jag länkade tidigare för scripting, annars gäller ganska god kunskap i c++ för att faktiskt skriva någonting, men det finns bra content examples för att komma igång. Pluginutbudet är mycket sämre, och det är ganska trixigt att jobba ihop med Blender.

YamadaAkira Kille, 36 år

1 746 forumsinlägg

Skrivet:
5 mars 2016 kl. 03:22
YamadaAkira Kille, 36 år

Citat från absol:


Hittade på storyn för spelet idag, har nog lite sci-fi frågor att reda ut så det inte blir för futuristisk. Men ska bli kul :)
Nu funkar i alla fall kortgeneratorn på http://cards.claimony.com
Bild: http://static.emocore.se/_gallery/big/u129002091721.jpg


Din länk leder till en Wordpress-konfiguration. Vilket jag antar att den inte ska? :) Håller du på att dola med det?

absol Kille, 35 år

8 283 forumsinlägg

Skrivet:
5 mars 2016 kl. 13:24
absol Kille, 35 år

Citat från YamadaAkira:


Citat från absol:

Hittade på storyn för spelet idag, har nog lite sci-fi frågor att reda ut så det inte blir för futuristisk. Men ska bli kul :)
Nu funkar i alla fall kortgeneratorn på http://yourcard.claimony.com
Bild: http://static.emocore.se/_gallery/big/u129002091721.jpg

Din länk leder till en Wordpress-konfiguration. Vilket jag antar att den inte ska? :) Håller du på att dola med det?


Vi bytte just plats på servern :) säkert därför, den ligger på http://yourcard.claimony.com och http://www.alliansgame.com nu

Vampyr Kille, 29 år

123 forumsinlägg

Skrivet:
5 mars 2016 kl. 14:06
Vampyr Kille, 29 år

Citat från absol:


Citat från YamadaAkira:

Citat från absol:

Hittade på storyn för spelet idag, har nog lite sci-fi frågor att reda ut så det inte blir för futuristisk. Men ska bli kul :)
Nu funkar i alla fall kortgeneratorn på http://yourcard.claimony.com
Bild: http://static.emocore.se/_gallery/big/u129002091721.jpg

Din länk leder till en Wordpress-konfiguration. Vilket jag antar att den inte ska? :) Håller du på att dola med det?

Vi bytte just plats på servern :) säkert därför, den ligger på http://yourcard.claimony.com och http://www.alliansgame.com nu


Hur tänkte du filtrera namn och bilder?

Vampyr Kille, 29 år

123 forumsinlägg

Skrivet:
5 mars 2016 kl. 14:08
Vampyr Kille, 29 år

Och det hade varit najs att se vad statsen kommer ifrån. Fick av någon anledning luck som högsta stat när det jag spelat mest (med stooor marginal) är csgo..


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet