Quake II
Hittade ingen tråd om Quake II, så jag skapar en.
Quake II är en första person skjutar spel tillverkad av ID software. Vid varje hörn och hallar krylar det fiender
som väntar på dig att du sätter din fot på den platsen så att de omedelbart kan döda dig. Så det gäller att vara skarp och kvickt med fötter i den spelet :P.
Spelet handlar om en marin som kraschlandar med sitt pod i en fiende anläggning. Marinen är helt skild från sin grupp och bär på ensam en uppdrag att förstöra Stroggs (fienderna) planer och döda deras ledare.
Spelet var groundbreaking för mig vid 12 - 13 års åldern då jag spelade i en gammal dator denna spelet och var den som vägledde mig i shooter världen vilket var en av de bästa upplevelse jag haft genom tiderna. Men nu så har FPS spelen ändrats pga den dåliga modern warfare tekniken som tog bort denna FPS känslan vad Quake II hade i sig när den kom ut. För mig är Quake II en av de bästa FPS genom tiderna och kan ej ersättas av några andra.
En videosnutt
Så dela med er av denna spelet
Älskar spelet. Utan tvekan bland de bästa FPS-spelen någonsin. Håller med om att denna genren förstörs genom de nya Call Of Duty-spelen.
Det är grymt imponerande att folk fortfarande tar och uppdaterar detta guldkorn med nyare grafik och moddar.
Ja, har läst om det och det är ju bra att den pågår och tråkigt att många nya FPS spel idag använder liknande MW engine vilket mest av dels är att de här gamla glöms bort och blir obskyr. Det är inget utmanande och roligt med hp regenerator och cover/shoot sörjan.
De spelen i nutid som jag känner vilket har liknade motor som Quake engine är Serious Sam 3 BFE
med kroaternas Serious engine och Black Mesa av valves Source engine
Sant, känns som att spelindustrin överlag är i en svacka där allting handlar om grafiken istället för spelkänslan. Därför som de nyare spelen är så lätta att byta ut.
Quake2 är tyvärr det enda quake jag inte direkt avgudade, 1an och 3an var en klass för sig.
Dock inte ett dåligt spel.
Quake 2 skilde sig ju ganska avsevärt gentemot 1:an och 3:an. Man byggde vidare på 1:an med helt ny story medans 3:an bara var ren spelglädje över dina polare.
Kan förstå att man inte gillar 2:an lika mycket som de andra. Jag själv föredrar 2:an framför 1:an eftersom det kändes som mer härlig atmosfär och smidigare spel. Men jag kan inte sluta spela 1:an för nostalgins skull. :P
Citat från Lemix_Doomlord
Sant, känns som att spelindustrin överlag är i en svacka där allting handlar om grafiken istället för spelkänslan. Därför som de nyare spelen är så lätta att byta ut.
Ja exakt, det mesta i de moderna spel handlar om grafiken.
Att det ska kännas "realistiskt", ja vilket du spelar en trög långsam okonditionerad idiot att föreställa som begränsad dödlig människa, med hp regenerator som måste vara med och inte kan hoppa på oförklarliga hoppbara ställen.
Istället måste du gå igenom och uppleva denna nygjorda cinematiska grafik bana och fiender att du förblir shooters i en nutshell. Spelutvecklarna bör skärpa sig, jag tycker de skulle ta bort denna skiten och ha kvar gamla Quake motor tekniken så skulle spelen bli mera bättre.
att ha kvar Quake-motorn i sig är väl inte direkt det som skulle göra skillnad. Snarare att spelföretagen säljer ett spel som blir otroligt populärt och sen slänger ut en massa kopior istället för att försöka förbättra dem spelen som varit succé samt försöker med nyskapande spel.
Där gör indie-marknaden enorma framsteg. Där gör dem spel utan att tänka på att dem måste tjäna miljonbelopp. Limbo, Castle Crasher, Binding of Isaac är bara några spel som gått helt emot industrin och därmed blivit omåttligt populära.
Castle Crasher är ett simpelt rpg-spel (simplare än Diablo 1) med en härlig tecknad-grafik men som i gengäld aldrig blir tråkigt att spela. Enkelt att komma igång, enkelt att fastna.
Ja men jag menar att de fortsätter köra tillbaks till de här rötter med spelandet i FPS som att använda Health packs, secret area, strafing improvment, utmanande bossar och samtidigt att de fortsätter med resten av deras grafik förbättring med fysik i spelet (som ragdoll och object physics) samt ansiktsdrag, texturer, ljus dynamiken etc men håller kvar den spelandan som FPS var intressant och roligt.
Men ja Quake-motorn är ju gammal, men de kan ju förbättra den på ett annat sätt istället för den IW Engine som Modern Warfare har i sig att de kopierar den spelets mekanik rörelsen, skjutning och bara cover/shoot till de andra nya spelen som släpps idag.
Ja, indie spelen har jag inte spelat så mycket men jag känner till Catsle Crushers och jag tycker ju att indie-spel är bra spel. Sen så finns det ju denna Serious Sam spelen jag nämnde, som helt har inte ändrats sig i spel-motortekniken och gick ej med i de mainstreama liknande MW spel utveckling vilket gjorde de också omåttligt populära bland spel industrin.
Men tråkigt nog så tror jag inte de spelindustrin kommer aldrig att ändra något av tillägg och tekniken när det går bra för de att tjäna pengar.
Sjukt bra spel, spelade det mycket när jag var yngre! Galet med alla hopp och grejjer man lärde sig. Kanske inte helt förvånande men Q2DM1 är ju favorit-mappen!
Citat från quebhue
Sjukt bra spel, spelade det mycket när jag var yngre! Galet med alla hopp och grejjer man lärde sig. Kanske inte helt förvånande men Q2DM1 är ju favorit-mappen!
Ja, saknar ju just de här rocket jump att komma åt en Health boost som ligger på en stor stacklåda och Railgun secret area grottan som man behöver simma genom under vattnet att komma åt.
Många spelare gillar att campa där.
Jag själv tror att spelindustrin kommer ändra sig inom en framtid då det känns som att dem kommer förlora mycket pengar. Spelarna har blivit lite mer kräsna och det påverkar ju hela industrin.
Serious Sam är en spel-serie jag fortfarande spelar med stolthet. Serien tog ju både Doom och Quake och gjorde en parodi på Duke Nukem. Men dem behöll spelkänslan som i de tidigare-nämnda spel. Många fiender, stora bossar och sjukt mycket ammo att bara sprida runt i sin egna värld.
Därför är ju Serious Sam fortfarande populärt. Framförallt genom humorn och alla underbara one-liners.
Kan hålla med om att det är tråkigt att det inte finns så mycket hemliga ställen och saker som förr. Vem kommer inte ihåg den hemliga fisken i Quake 1? xD
Fan vad Quake är creepy ibland asså :O
Citat från Lemix_Doomlord
Jag själv tror att spelindustrin kommer ändra sig inom en framtid då det känns som att dem kommer förlora mycket pengar. Spelarna har blivit lite mer kräsna och det påverkar ju hela industrin.
Serious Sam är en spel-serie jag fortfarande spelar med stolthet. Serien tog ju både Doom och Quake och gjorde en parodi på Duke Nukem. Men dem behöll spelkänslan som i de tidigare-nämnda spel. Många fiender, stora bossar och sjukt mycket ammo att bara sprida runt i sin egna värld.
Därför är ju Serious Sam fortfarande populärt. Framförallt genom humorn och alla underbara one-liners.
Kan hålla med om att det är tråkigt att det inte finns så mycket hemliga ställen och saker som förr. Vem kommer inte ihåg den hemliga fisken i Quake 1? xD
Ja, det tror jag med men när..
Och ärligt talat, har jag inte spelat Serious Sam 1 och 2 samma sak med Quake 1 men ska spela de också så småningom jag köper de.
Men Serious Sam 3 har jag spelat
ÅHHH,
Lan favoriten efter Doom 1 til this day <3
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet