Dataspelsutveckling
Citat från Sacrifize
Citat från TheLetterZ
Skulle personligen helst arbeta med koncept och story :)
Fast story har ju designers hand om medan koncepten står grafiker för.
jo jag menade generelt sett. Skulle kunna arbeta inom både design och grafik. Dessutom grenar sig alla olika sektioner ut i mer specifika områden så det finns ju dom som enbart skriver story samt de som bara ritar miljöer osvosv.
Citat från TheLetterZ
Citat från Sacrifize
Citat från TheLetterZ
Skulle personligen helst arbeta med koncept och story :)
Fast story har ju designers hand om medan koncepten står grafiker för.
jo jag menade generelt sett. Skulle kunna arbeta inom både design och grafik. Dessutom grenar sig alla olika sektioner ut i mer specifika områden så det finns ju dom som enbart skriver story samt de som bara ritar miljöer osvosv.
Yeah, tror du får det ganska svårt om du vill göra både och och ha spjutspetskompetens inom det. Vilket krävs.
Citat från Sacrifize
Citat från TheLetterZ
Citat från Sacrifize
Citat från TheLetterZ
Skulle personligen helst arbeta med koncept och story :)
Fast story har ju designers hand om medan koncepten står grafiker för.
jo jag menade generelt sett. Skulle kunna arbeta inom både design och grafik. Dessutom grenar sig alla olika sektioner ut i mer specifika områden så det finns ju dom som enbart skriver story samt de som bara ritar miljöer osvosv.
Yeah, tror du får det ganska svårt om du vill göra både och och ha spjutspetskompetens inom det. Vilket krävs.
Såg nu att jag skrivit fel. Menade att jag ville arbeta inom antingen koncept ELLER story :|
det är sent >.>
zeke: det är ganska kul att komma på ett bra koncept och storyline bakom ett MMO också :) multiplayerspel tar aldrig slut, det är charmen! så kommer man på ett koncept som håller i flera år kan man vara nöjd med sig själv. singleplayerspel har bara sin premiär och sitt replay value och ihågkomst att se fram emot. MMOs har ofta två steg i utvecklandet, ett före release och ett efter release. om man får en bra community och kan utveckla spelet efter dess önskemål så blir det ännu bättre
Citat från absol
zeke: det är ganska kul att komma på ett bra koncept och storyline bakom ett MMO också :) multiplayerspel tar aldrig slut, det är charmen! så kommer man på ett koncept som håller i flera år kan man vara nöjd med sig själv. singleplayerspel har bara sin premiär och sitt replay value och ihågkomst att se fram emot. MMOs har ofta två steg i utvecklandet, ett före release och ett efter release. om man får en bra community och kan utveckla spelet efter dess önskemål så blir det ännu bättre
Men singleplayer sätter ett starkare intryck imo. Känner ingen som minns/kan storyn till ett MMO allt är ju bara underbyggande till speldelen medans i single-spel bygger den oftast speldelen. Tycker inte ett enda MMO har en minnesvärd story medans jag kan rada MÅNGA singleplayerspel. Spelen varar visserligen längre men är inte roliga på samma sätt. Dom bygger upp underhållningen på statistik och tävling istället för goda koncept och bra design. Men det är ju 2 skilda genrer som båda försöker ge olika saker.
Tips till folk som seriöst vill lära sig programmera:
Läs igenom alla dessa kapitel http://www.cprogramming.com/tutorial/lesson1.html och lär er det som står.
Fortsätt sedan programmera vad som helst, en sak man kan göra är att börja kika på SDL. Rätt roligt och enkelt sätt att börja med 2d-grafik, och fungerar väldigt bra för ljud och input från tangentbord/möss.
Att gå kurser i skolan brukar oftast ta väldigt lång tid och inte ge särskilt mycket, om man inte själv håller på mycket, och då går man rätt snabbt om det som de håller på med i kurserna. Detta är åtminstone min erfarenhet av de kurser jag läst nu på gymnasiet. Efter 300 poäng har de fortfarande inte gjort allt som man drog igenom på två veckor under ett sommarlov. Dessutom är det precis samma kurser på universitet, enligt min lärare.
Här är f.ö. några nyckelord som man helst ska förstå och kunna för just C++ (enligt mig):
Vektorer, pekare/referenser, klasser och linker-errors. Kan man detta är man en god bit på vägen. :)
Psycheyun: på högskolans första kurser lärde jag mig mer än under prog ABC + hemmakodande. man kanske lär sig mer/lika mycket ensam nder en sommar dock ja. Men med en vettig lärare så lär man sig både mycket och framförallt korrekta sätt att koda på. vilket i sin tur underlättat skitmycket
Jag jobbar på DICE.
Jag jobbar på DICE.
--------------------------------------------------------------------------
*Hoppar in*
Finns det nån som går / har gått på BTH's Spelprogrammerings linje? Isåfall e den bra?
Annars programmerar jag i C# med XNA ganska trevligt ramvärk tycker jag.
Jag skall gå Programering A nästa termin :)
Programerar en del i C# ATM och har gjort en del roliga program ^_^
Funderar på att studera vidare på högskola inom programering, jag tycker det är så jävla kul :D
http://www.yoyogames.com/games/124425-gary
Spel vi gjorde som projektarbete i gymnasiet, postat det på forumet här förut men nu är det klart vilket det inte var då :) det kanske inte är klart nu heller men åtminstone är det inget fel på det.
Gjort i Game Maker 7 Pro. Ska försöka fixa så att det fungerar till Linux också, det fungerar nu men inte helt vackert och utan ljud.
Ska gå Spelutveckling på gymnasiet; fast ja , ni vet... jag måste börja och gå ut 9an först... lol
Ska gå IT gymnasiet i Skövde, någon som har några erfarenheter?
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet