Bottoms up! - Ett spel gjort för att fira nyåret 2011!

Föregående
Till botten  
adkriax 32 år

62 forumsinlägg

Skrivet:
17 juli 2011 kl. 10:01
adkriax 32 år

Tackar, tackar!

adkriax 32 år

62 forumsinlägg

Skrivet:
3 augusti 2011 kl. 21:01
adkriax 32 år



Jag är hemma från Island! Ovan är en fin, liten bild av matsedeln i flyget; icke bara visas här en flaska skumpa, men detta görs i genom nyttan av isländska ordet för skumpa, som är "kampavín". När jag först inledde arbetet med spelet, kallade jag mappen och projektfilerna vid detta namn, och jag tror även att gamla provutgåvan för Mac än nu nyttjar "kampaviinXcode" som titeln sin, då jag hade glömt att ändra denna. Detta är än i dag namnet för mapparna och filerna.

Ursäkta mig nu helst. Färden till Islands var helt och hållet en nöjesfärd, och bortsett från att bära tröjan med spelets tryck, så gjorde jag inget som hade med spelet eller dess utveckling att göra.

Jag är dock hemma nu, som sagt, och ha'r varit i några dagar, men jag hade ju visst umgängesliv att komma i kapp med, efter en hel del frånvaro, först en vecka med Erik i Valdemarsvik, och sedan en vecka i Reykjavík (ser ni vad jag gjorde där?).

I dag, fick jag mig äntligen åter möjligheten att sätta mig neder för ytterligare arbete, bortsett från det lilla tillägget som jag i tåget här om dagen gjorde, då jag lade till en knapp för att börja om en bana även efter vinst, men det var i dag icke huvudsakligen arbete med spelet som tog upp tiden min, utan mera företagsrörande ting.

Detta är sagt förr, att Erik och jag driver ett fullt bokfört företag, för utvecklingen av "Bottoms Up!" och alla möjliga kommande titlar där efter; "Royal Railway". Än så länge tjänar vi dock självsagt inget, i och med att inget spel är till där ute än. Om vi väljer att sätta om någon sida för allmänna bidrag, så vore vi givetvis hemskt tacksamma för vad för penningar som än skulle kunna samlas in till förmåns för arbetet vårt.

Något mera än detta kan dock komma till dess att krävas, och jag ha'r i dag även lagt viss tid i att leta efter möjligheter för statliga bidrag, men ha'r än nu icke funnit något som passar utmärkt. Jag kan komma till dess att vara tvungen att snacka med någon vid något av dessa företag för att få mig närmre upplysningar. Jag ha'r även granskat oss själva närmre, för att lista ut vad för penningarörande upplysningar som skulle vara spännande att känna till för att bygga sig en kostnadsplan.

Slutligen föreslog en vän att det även skulle vara möjligt att kolla in möjligheterna att hyra en gnutta så kallat "inkubatorutrymme", som är kontorsutrymme bland andra företag som ha'r gjort samma uppgörelse, för en löjligt låg kostnad. Vi skulle då även äga oss en arbeteslokal att dyka upp i om dagarna, och även detta skulle kunna öka troligheten att få sig något bidrag.

Det lilla, faktiska arbetet som vid spelet i dag gjordes, innefattade eftersökningar och uppläggning, och en gnutta handskriven kod upp å papper, för att få mina inledande tankar ritade neder. Jag återvände till uppgiftens att finna mig en vettig nätverkslösning för uppladdningen och nederladdningen av banor, och jag är nu med en tanke som skulle kunna verka, som jag ha'r undersökt i viss utsträckning, och skall undersöka mera.

Sedan är det så dags att lägga upp allt och sätta nya tidsgränser, så att jag kan få även denna del av utvecklingen klar.

Det är gott att vara till baka! Här är en sorglig utvecklingsdagbok:

UTVECKLINGSDAGBOK (inklistrat från engelska filen):
-----------------

2011-07-29:

* Added a button for restarting the level even after winning, in case a new record is desired.

adkriax 32 år

62 forumsinlägg

Skrivet:
5 augusti 2011 kl. 01:18
adkriax 32 år

I dag återvänder jag för att snacka om mina tankar om nätverksdelen av spelet, efter samtal med Erik om det.

En kostnad vill sättas upp å datorutgåvan. En liten än, men något - trots allt, är detta enda utgåvan som kommer med byggaren, och nu, så med ens, innebär detta självsagt att det är vad som för många är mera tilldragande, i och med att bärbarhet då icke längre nödvändigtvis vore mest spännande.

Snackat är redan gjort om tanken att lägga in åstadkomster («achievements») att låsa upp, och det skall vi så göra. En annan tanke som fördes fram, var om att samla åtskilliga hattar att sätta upp å Charles huvud. Även detta skall göras.

Flera ting att låsa upp skall dock till, i och med flerfaldiga tillägg. De av er, som ha'r spelat provutgåvan, känner till, att nästa bana låses upp i genom att klara banan före. Detta skall utökas. Vi vill givetvis göra omgivningarna större i mångfald, och så ledes vill vi dela upp spelet i flera världar.

Jag vill icke avslöja dem nu, i och med att vissa av dem kommer till att vara dolda innan dess att de låses upp, men detta innebär att knappen med texten «Play» i huvudskärmen icke längre vill leda rätt in i val av banor, utan in i världsval, med stora, fina bilder för var värld. När man så äntrar en värld, får man lov att välja banorna tillhörande den världen. Det är möjligt att vi gör som så, att man låser upp nästa värld i genom att klara X banor eller så i föregående värld; detta är inget som är fullt slutgiltigen sagt än.



Detta förde in en ny, mycket spännande tanke i huvudet mitt. Låt oss få spelarna att kämpa en gnutta för att kunna bygga alla banor som de vill. Till att börja med, så skall bara grejerna från banorna i första världen finnas tillgängliga för eget skapande, men detta innebär dem alla, rätt från början. För att få tillgång till delar från andra världar, så är man tvungen att nå i banor med dessa delar, och det innebär att föregående banor först må klaras.

Tänk er i grund och botten detta som att samla byggstenar i genom att låsa upp dem allt efter som att man spelar sin väg i genom spelet. Detta ingjuter bygget till fullo i spelet, och byggaren skall så ingen lös mjukvara vara, utan vara åtkomlig rätt från huvudskärmen i spelet självt.

Detta innebär att det finns flertalet ting att samla eller låsa upp; nya världar, nya banor, nya åstadkomster, nya hattar och nya delar att bygga banor med. En ny underskärm vill göras tillgänglig från huvudskärmen, med texten «Prices», för vinster. Detta leder oss in i en underskärm som låter en välja mellan att visa upplysningar («Statistics»), åstadkomster («Achievements»), byggstenar («Building blocks») och hattar («Hats»).



Från upplysningsunderskärmen, så kan skådas några upplysningar; mängden gullmedaljer, mängden silvermedaljer och mängden bronsmedaljer, lika väl som mängden upplåsta banor och världar, och slutligen, mängden procent som huvudspelet är avklarat.



Åstadkomstsunderskärmen innehåller en fullständig lista över alla tillgängliga åstadkomster, rätt från början, med de än nu ovunna halvgenomskinliga, som låsta banorna i provutgåvan av spelet. Håller man musen över rutan, visas en text som klargör vad som krävs för att låsa upp just den åstadkomsten.



Underskärmen för byggstenar, visar å andra sidan bara upp bitarna som är upplåsta, och flera dyker då upp allt efter som.



Hattunderskärmen lika så.



Nätverk och medlemskap

Så är det då hela nätverksköret. Till att börja med, så kopplas medlemskapen samman med Royal Railway, snarare än just med spelet, så att samma medlemskap även kan utnyttjas för våra kommande samtalsbräden, lika väl som alla framtida spel som nyttjas med medlemskap.

Medlemskap är dock ICKE ett krav för att spela spelet. Medlemskap vill dock krävas för att ladda upp banor till näts. Det skall vara möjligt att ladda neder banor utan det. Medlemmarnas framsteg och skapelser håller sig i linje med nätverket. Man kan logga in för att få poäng, banor och nederladdningar synkroniserade med kontot, och äger så ledes möjligheten att logga in annorstädes, eller med en annan utgåva av spelet, för att spela vidare.

Detta för med sig några ting att tänka över. Allt synkroniseras med hårddisken din, och vid avsaknad av nätuppkoppling, så kan man än då hålla sig inloggad, och framsteg laddas upp först nästa gång uppkoppling är till. Detta innebär att man icke kan logga ut utan en uppkoppling, då detta skulle innebära tappade upplysningar, då allt avsynkroniseras från hårddisken när man så gör, så att utrymmet kan utnyttjas av någon annan som loggar in. Spelet kommer till dess att klargöra allt detta med upplysande texter.

Så ledes kan man, utan krångel, spela spelet utan medlemskap, och även om man är med ett, så är det fullt möjligt att spela utan någon nätverksuppkoppling. Spelar man dock utan att vara inloggad, så laddas inga poäng upp till nätets, och man dyker aldrig upp i topplistor över nätet.

Så, för att sammanfatta allt detta. Inget medlemskap krävs. Ingen nätverksuppkoppling krävs. Man kan ej ladda upp egna skapelser till näts utan något medlemskap. Utan det kan man heller icke hamna i nättopplistor.

Medlemsskap är kostnadsfritt, i och med att det kopplas samman med hemsidan vår, men detta innebär som sagt att även datorutgåvan av spelet kommer till dess att säljas för en liten penning, och detta är icke enda grunden till dess; vår äldre tanke om att sälja temabanor är nollställd - temabanorna vill vara till hela vägen från början, i skepnad av världarna som tidigare omnämndes, och man är bara tvungen att låsa upp dem.

Inloggningsknappen läggs förmodligen rätt in i övre, högra hörnet av huvudskärmen.

Tillhörande bilder:





adkriax 32 år

62 forumsinlägg

Skrivet:
5 augusti 2011 kl. 01:19
adkriax 32 år

(fortsättning av inlägget ovan)

Nederladdningsinnehåll

Så, rörande uppladdning och nederladdning av banor, då. Några stycken avdelningar för banor skall vara till. När man väljer att spela spelet från huvuskärmen, får man tre val skåda.



«Original levels» (ursprungsbanor)
Dessa är huvudbanorna, uppdelade i världar, skapade av oss själva, och skeppade med spelet. Banor och världar är tvungna att låsas upp, och detta är enda läget som hattar, åstadkomster och byggstenar kan låsas upp i.

«Official downloads» (våra banor)
Dessa är banor skapade av oss själva, för hämtning från nätet, i genom samma gränssnitt som för hämtning av spelarskapat innehåll.

«User-created content» (spelarskapat innehåll)
Detta är banorna skapade av er alla. Denna avdelning är ytterligare uppdelad i två underdelarna «Approved levels» (godkända banor) och «All levels» (alla banor). Förstnämnda delen innehåller bara banor godkända av Royal Railway efter uppladdning; i denna avdelning finner man bara goda banor som lever upp till förväntningarna. I andra avdelningen ligger både dessa banor, och allt annat, oavsett om det än nu är ogodkänt, eller om det är nekat.

Avdelningen med alla banor är en god stad att lägga banor som man bara vill visa för någon, även om de är opassande för grannavdelningen. Jag förmodar att vi kommer till att taga oss friheten att plocka bort banor hädan efter en viss tid, för att rensa upp utrymmet då och då, och vi kanske till och med gör detta med jämna mellanrum för ogodkända banor som ha'r nått upp i en viss ålder.

Att nyttja detta bara för att visa upp banor för andra är lätt, till och med bland hundratals banor; var bana kräver en enskild titel tillägnad sig, och det är även möjligt att sila ut banor ut efter vem som skapade dem, så att de lätt kan finnas.



Att ladda upp banor görs från skötselunderskärmen i byggaren.





Utökat meddelandeuppläg

En annan tanke, som jag hade, och kanske ej vill slutföra, om dömd att vara onödvändig, var om att lägga in slika meddelandetrutor, som redan kan finnas i huvudspelet, i åtskilliga underskärmar av spelets växande många gränssnitt, för att klargöra dem.





I övrigt, så är inget svar fått åt brevet som jag i går sände om inkubatorutrymmet, men jag ha'r lagt upp tidgränser för arbete att göra fram till tjugofjärde denna månad, och allt av det rör tingen som ovan är omtalade. Jag ha'r icke kollat upp några flera bidragsmöjligheter än, men min vilja att sätta upp något med PayPal för smärre bidrag från folket, ökar. Vi börjar helt klart få ett växande behov av att få in några slantar för att komma oss i genom detta vid liv, känner jag.

adkriax 32 år

62 forumsinlägg

Skrivet:
5 augusti 2011 kl. 01:49
adkriax 32 år

För resten, stryk det där om nätverksdelen. Ledsen att förvirra någon nu, om jag gör det, men jag ha'r tänkt vidare, och vill redan föreslå något annat.
Medlemskap utnyttjas bara för att ladda upp banor och poäng. Allt annat är lokalt. Vill man lägga upp en poäng till nätet, trycker man en knapp efter avklarning, bredvid knappen för uppladdning till Facebook.
Detta för oss närmre grundtankarna jag hade, och räddar nog mig, och huvudsakligen, spelarna, från en massa huvudvärk.
Oj. Jag klarade att klargöra allt i bara ett stycke denna gång. Nog lär detta vara en bättre väg att gå, icke sant?

adkriax 32 år

62 forumsinlägg

Skrivet:
14 augusti 2011 kl. 01:38
adkriax 32 år

Ny videodagbok uppe, med en sammanfattning av veckans arbete och sexiga inspelningar från Island!



http://www.youtube.com/watch?v=dwRfRT6_sLM&hd=1

ÄNDRINGSDAGBOK (inklistrat från engelska filen):
-----------------

2011-08-05:

* Wrote the SQL for the databases 'users', 'classes', 'levels' and 'scores'.

* Created a class for server requests to work both for PC and iOS. Haven't tried it out yet.

* Started work on the server side application to handle rquests at the server side.

* Fixed up the server request class for the iOS version as well.

* Noticed that databases 'users' and 'classes' already existed according to my design, so I won't have to set those up. The web hotel doesn't want to load any pages tonight, so I'll try setting the two other databases up tomorrow instead.

2011-08-06:

* Created a subscreen base class.

2011-08-07:

* Finished up the subscreen class.

* Started work on a base class for multipage selection menu subscreens, like the one used for level selection.

2011-08-08 - 2011-08-09:

* Got the multipage selection menu subscreen work far enough to restore the level selection menu.

* Made the time and cork boxes optional.

* Added functionality for putting a secondary text on the "back" of a menu item, displayed when hovering it. This involved modifying the button class to detect hovering even when the button is disabled.

* Made it possible to mark items as selected, rendering them with a green colour blending.

* Put 2625.f as the standard speed for subscreen animations.

* Made it possible to draw focusables unfocusably.

* Added an option for textfield to accept only numbers.

* Finished up a textfield that can be used to set the exact page to go to, in the case that lots of pages will appear when searching for levels to download.

* Created an animated transition between pages, no matter their distance.

2011-08-09 - 2011-08-10:

* Changed the standard 4:3 resolution to 1024x768.

* Added a button labeled 'Construct' to the main menu, which now leads into the editor.

* Added a button for returning to the main menu from the editor.

* Spent some time on making the editor work out independent on the resolution, and making it updating positions when changing the resolution, which came as a well-welcomed side effect of deciding to deallocate and reallocate the editor object in between sessions. I can't do much more about this now, until new graphics are made.

* Filled up the last empty slot in the editor toolbar that's displayed in the world editor mode with a button for returning to the tool selection subscreen (tab).

* Added a corresponding button to the selection subscreen, for entering the building subscreen.

* Added a prompt dialogue asking to save the level before leaving the editor.

* Fixed a bug where the information bar of the organisation subscreen of the editor would display an incorrect (unchanged) number of levels after removing one or more.

2011-08-10 - 2011-08-11:

* Created a class for great buttons with a title and a text, much like the messages, but clickable.

* Created a container class to put subscreens of the play section in. The play button now takes one into the section in which a mode can be selected, and the mode for official levels leads into the level selection subscreen, changing the title text. Clicking the title's back button leads back into the mode selection, and clicking it again leads back to the main menu. All of this with animated transitions.

* Added a section for picking approved or all levels, leading into the level selection menu.

* Added a variable to keep track of which mode the level selection menu should operate in.

* Began work on the form for finding levels online. Added two textfields, that are not yet integrated into the animation, or positioned correctly.

2011-08-11:

* Made the window's clear colour be white for the editor, and black for the rest of the game.

* Fixed a bug where textfields would not clip and scroll text correctly if the view had moved.

* Made the messaging system work in any section.

* Added an initial message to the editor, but it doesn't say anything helpful yet.

2011-08-12:

* Added a button labeled 'Trophies' to the main menu.

* Made this button lead into a subscreen with four buttons to reach 'Statistics', 'Achievements', 'Building blocks' and 'Hats'.

* Created the statistics subscreen, displaying the total number of each type of medal, the total number of levels and worlds unlocked, and the overall percentage of content unlocked. None of the values are correct yet.

* Fixed a bug in the multipage selection menu subscreen, where bottom labels would be centered incorrectly, as well as a bug causing it to hide any top or bottom labels when hovered, even though no back text had been set, and finally a bug making it impossible to move to the last page unless it was full of items.

* Created a screen for achievements. The icons can be hovered to display an explanation as to how they are unlocked. Unlocked achievements are solid, and locked ones are semi-transparent.

* Added a screen for unlocked building blocks. Only unlocked ones will be displayed, and no semi-transparent items will be shown.

* Added a fourth button to the section first entered from the 'Play' button. The first two buttons are currently labeled 'Adventure mode' and 'Free mode', leading to pre-installed levels divided into worlds with unlockables, and downloaded levels, respectively. The second pair of buttons contains 'Official downloads' and 'User-created content', leading into the two subsections of downloadable content. The new subscreen for playing downloads has not been properly implemented yet, as there should be options for voting and removing them.


Föregående
Till toppen  

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet