Unlimited Detail tillbaka – ny och otroligt grafikmotor.

Till botten     Sista sidan
Nästa
ec_arkiv Kille, 36 år

0 forumsinlägg

Skrivet:
2 augusti 2011 kl. 00:08
ec_arkiv Kille, 36 år

Australiensiska Euclideon är åter i rampljuset och släpper nya filmklipp på spelmotorn som lovar oändlig detaljrikedom genom att ersätta polygoner med punktmoln.

För lite drygt ett år sedan publicerade SweClockers den första nyheten om Unlimited Detail, en ny typ av grafikmotor som lovar mer eller mindre oändlig detaljrikedom i spel genom att ersätta traditionella polygoner med punktmoln – till råga på allt helt i mjukvara och utan hjälp från moderna grafikprocessorer.

Numera är Unlimited Detail en del av det nybildade bolaget Euclideon, som efter en längre tids tystnad tar bladet från munnen och lägger upp ett nytt filmklipp på Youtube. I videon demonstreras några av möjligheterna med den nya spelmotorn, bland annat hur fysiska objekt kan scannas in och återskapas med närmast total fotorealism.

Euclideon lovar dessutom att ett färdig utvecklingspaket (SDK) ska finnas ute inom ett par månader. Först då avslöjas om tekniken verkligen lämpar sig för fullfjädrade datorspel.

Viruset Kille, 32 år

14 891 forumsinlägg

Skrivet:
2 augusti 2011 kl. 00:26
Viruset Kille, 32 år

Hoppas att ett par rediga jävla spelutvecklare tar till sig det här nu, till typ... Frostbite 3? Borde bli runksnyggt.

Rosquist Kille, 32 år

4 111 forumsinlägg

Skrivet:
2 augusti 2011 kl. 01:38
Rosquist Kille, 32 år

Oh my god :o

RobzInadEz Kille, 33 år

2 511 forumsinlägg

Skrivet:
2 augusti 2011 kl. 19:14
RobzInadEz Kille, 33 år

Ser ... Meh ut, helt ärligt. Okej visst, de säger själva att de inte är världens bästa artister osv... Så vi får väl se. Som sagt kommer det nog se mycket bättre ut med riktiga speldevs.

Polisong Kille, 31 år

588 forumsinlägg

Skrivet:
2 augusti 2011 kl. 19:25
Polisong Kille, 31 år

Ballt!

Fredrik Kille, 30 år

619 forumsinlägg

Skrivet:
2 augusti 2011 kl. 19:26
Fredrik Kille, 30 år

Coolt, men inget rör sig i videon.. Lovar att alla delar i datorn kommer koka när något börjar röra på sig.

edit: Det är ingen spelmotor, det är en grafiskmotor.

Deadly_Delusion Kille, 33 år

2 405 forumsinlägg

Skrivet:
2 augusti 2011 kl. 19:31
Deadly_Delusion Kille, 33 år

Citat från Fredrik


Coolt, men inget rör sig i videon.. Lovar att alla delar i datorn kommer koka när något börjar röra på sig.

Haha, ja, för animation är den mest krävande aspekten inom 3D-grafik.

............................................________
....................................,.-'"...................``~.,
.............................,.-"..................................."-.,
.........................,/...............................................":,
.....................,?......................................................,
.................../...........................................................,}
................./......................................................,:`^`..}
.............../...................................................,:"........./
..............?.....__.........................................:`.........../
............./__.(....."~-,_..............................,:`........../
.........../(_...."~,_........"~,_....................,:`........_/
..........{.._$;_......"=,_......."-,_.......,.-~-,},.~";/....}
...........((.....*~_......."=-._......";,,./`..../"............../
...,,,___.`~,......"~.,....................`.....}............../
............(....`=-,,.......`........................(......;_,,-"
............/.`~,......`-...................................../
.............`~.*-,.....................................|,./.....,__
,,_..........}.>-._...................................|..............`=~-,
.....`=~-,__......`,.................................
...................`=~-,,.,...............................
................................`:,,...........................`..............__
.....................................`=-,...................,%`>--==``
........................................_..........._,-%.......`
...................................,

Fredrik Kille, 30 år

619 forumsinlägg

Skrivet:
2 augusti 2011 kl. 19:33
Fredrik Kille, 30 år

Citat från Deadly_Delusion


Citat från Fredrik

Coolt, men inget rör sig i videon.. Lovar att alla delar i datorn kommer koka när något börjar röra på sig.

Haha, ja, för animation är den mest krävande aspekten inom 3D-grafik.

............................................________
....................................,.-'"...................``~.,
.............................,.-"..................................."-.,
.........................,/...............................................":,
.....................,?......................................................,
.................../...........................................................,}
................./......................................................,:`^`..}
.............../...................................................,:"........./
..............?.....__.........................................:`.........../
............./__.(....."~-,_..............................,:`........../
.........../(_...."~,_........"~,_....................,:`........_/
..........{.._$;_......"=,_......."-,_.......,.-~-,},.~";/....}
...........((.....*~_......."=-._......";,,./`..../"............../
...,,,___.`~,......"~.,....................`.....}............../
............(....`=-,,.......`........................(......;_,,-"
............/.`~,......`-...................................../
.............`~.*-,.....................................|,./.....,__
,,_..........}.>-._...................................|..............`=~-,
.....`=~-,__......`,.................................
...................`=~-,,.,...............................
................................`:,,...........................`..............__
.....................................`=-,...................,%`>--==``
........................................_..........._,-%.......`
...................................,


Ja.. Men alla verkar vara som att det är det bästa som skett och allt kommer funka direkt..

Deadly_Delusion Kille, 33 år

2 405 forumsinlägg

Skrivet:
2 augusti 2011 kl. 19:34
Deadly_Delusion Kille, 33 år

Citat från Fredrik


Ja.. Men alla verkar vara som att det är det bästa som skett och allt kommer funka direkt..

Självklart kommer det inte vara så, men det kommer knappast börja lagga satan bara för att man lägger till lite animationer?

u_suck_tbh 33 år

28 184 forumsinlägg

Skrivet:
2 augusti 2011 kl. 20:38
u_suck_tbh 33 år

Citat från Deadly_Delusion


Citat från Fredrik

Ja.. Men alla verkar vara som att det är det bästa som skett och allt kommer funka direkt..

Självklart kommer det inte vara så, men det kommer knappast börja lagga satan bara för att man lägger till lite animationer?



Jo!

http://notch.tumblr.com/post/8386977075/its-a-scam

Another weakness is that voxels are horrible for doing animation, because there is no current fast algorithms for deforming a voxel cloud based on a skeletal mesh, and if you do keyframe animation, you end up with a LOT of data. It’s possible to rotate, scale and translate individual chunks of voxel data to do simple animation (imagine one chunk for the upper arm, one for the lower, one for the torso, and so on), but it’s not going to look as nice as polygon based animated characters do.

Andiders Kille, 33 år

791 forumsinlägg

Skrivet:
3 augusti 2011 kl. 17:56
Andiders Kille, 33 år

När det väl kommer in i spelen, då kommer vi behöva 10-kärniga processorer, grafikkort som är 3 gånger bättre än nVidia GTX 590, Ramminne på 36 gig och varje spel kommer vara ca 500 gig stort.

Spelen skulle vara extremt grymma, men datorerna för att klara dom skulle bli extremt dyra. Dagens spel utvecklas ju i takt med datorerna.

FilmNoir Kille, 28 år

3 032 forumsinlägg

Skrivet:
16 augusti 2011 kl. 12:23
FilmNoir Kille, 28 år

This is epic.
Kommer dock ta ett tag innan spelen blir så här bra </3

Logisk Kille, 36 år

211 forumsinlägg

Skrivet:
17 augusti 2011 kl. 13:41
Logisk Kille, 36 år

Citat från Andiders


När det väl kommer in i spelen, då kommer vi behöva 10-kärniga processorer, grafikkort som är 3 gånger bättre än nVidia GTX 590, Ramminne på 36 gig och varje spel kommer vara ca 500 gig stort.

Spelen skulle vara extremt grymma, men datorerna för att klara dom skulle bli extremt dyra. Dagens spel utvecklas ju i takt med datorerna.


Det där gäller enbart om man utgår från traditionella renderingsmetoder, precis det UD säger sig att hittat en alternativ lösning för.


Den som väntar får se :)

tv4nyhetsmorgon Kille, 31 år

1 115 forumsinlägg

Skrivet:
17 augusti 2011 kl. 13:47
tv4nyhetsmorgon Kille, 31 år

Grymt!

Atreides Kille, 35 år

463 forumsinlägg

Skrivet:
17 augusti 2011 kl. 13:47
Atreides Kille, 35 år

Citat från Andiders


När det väl kommer in i spelen, då kommer vi behöva 10-kärniga processorer, grafikkort som är 3 gånger bättre än nVidia GTX 590, Ramminne på 36 gig och varje spel kommer vara ca 500 gig stort.

Spelen skulle vara extremt grymma, men datorerna för att klara dom skulle bli extremt dyra. Dagens spel utvecklas ju i takt med datorerna.


Som jag förstod presentationen var det väl precis det som inte skulle krävas, tvärt om mindre hårdvaruprestanda?

OnT: Verkligen inte insatt i spelutveckling men detta är ju något de flesta som gillar vackra spel har väntat på. Fungerar detta kommer det vara som steget från 2D tlll 3D.

Within Kille, 34 år

3 393 forumsinlägg

Skrivet:
17 augusti 2011 kl. 13:50
Within Kille, 34 år

Ah, fast just nu är detta i väldigt tidigt stadie, det som visas på videon är att man går runt i en statisk miljö utan real-time animationer som dagens spel består utav, dvs denna tekniken är inte användbar i spel än på väldigt länge.


Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet