Programmering.
Ja alltså. Det är det gyllene undantaget. Men json. Är JSON.
Alltså. C++ och JSON är _bara_ jobbigt. Inte svårt, ingen utmaning. Bara jobbigt.
Citat från Jine:
Citat från lusius:
Jag är övertygad om att 99% av alla kodare som undviker ett lib eller dylikt för att "det ser inte ut som jag kodar det" eller "koden ser kladdig ut" inte förstår koden eller har orken att bara sätta sig in.
Denna tro om att det är snabbare att skriva själv och "förstå" än att läsa en manual eller några rader kod är skrämmande destruktiv.
+1 Igen, däremot så kan man iof koda saker för att enbart lära sig saker.
Detta, jag finner det sjukt kul att lära mig. Tycker det är kul att göra egna saker.
Citat från lusius:
Ja alltså. Det är det gyllene undantaget. Men json. Är JSON.
Alltså. C++ och JSON är _bara_ jobbigt. Inte svårt, ingen utmaning. Bara jobbigt.
Jag tycker inte det är det minsta jobbigt, inte med tanke på att jag har gjort en bencode parser innan och strukturen är väldigt lik. Ska länka koden när den är kvar!
Min bencode-kod: https://github.com/jimmiebergmann/Bit-Engine/tree/json/include/Bit/System/Bencode
Citat från lusius:
förövrigt. JSON är rövhattfitta rakt av att blanda in i hårdtypade språk imo.[/i]
Detta, samt det mesta du skrev var bara destruktivt och pessimistiskt. Vi kanske har lite olika ambitioner.
Hur har jag fixat ihop något som liknar en relativt väl fungerande json parser!
Lärde mig något nytt om Visual Studio också, att alla objektfiler hamnar i en och samma mapp, trots att källkodsfilerna ligger i olika mappar, vilket resulterade i att mina bencoding-objektfilker skrev över jsonfilerna, haha... Så fick prefixa .cpp-filkerna med "Json".
Headers:
https://github.com/jimmiebergmann/Bit-Engine/tree/json/include/Bit/System/Json
Source:
https://github.com/jimmiebergmann/Bit-Engine/tree/json/source/Bit/System/Json
Ja alltså jag var väl kanske lite negativ. Men jag bara skriker högt när folk återuppfinner ett hjul.
Det finns massa "json" test. Fungerar dem så.
Men det ser fint ut. Skall ge det ett stresstest sen när jag är tillbaka på jobbet :)
Ok ok! De behöver även Build.hpp-filen, där definitioner och dra platformberoende saker finns :) (Om du nu inte drar ner hela biblioteket då. Gör gärna det! Vore kul och bra för mig. :)
Beror på vad biblioteket är utvecklat för :)
WIn32 och Linux, men jag har inte fixat någon makefile eller uppdaterar codeblocks-projektfilen.
Menar mer vad libbet är meningen att det skall användas till. Eller är det general purpose?
Jaha, jag tänkte först att det var så du menade. Det är ett multimediabibliotek så som SFML, där jag har strukturerat upp biblioteket på ett mycket liknande sätt. Jag har dock lite andra roliga klasser så som en NTP-klass och håller just nu på med en modell-klass för att enkelt ladda och rendera modeller. osv osv osvvvv
opengl i grunden eller kör du egen renderingsmotor?
Beror på vad du väljer att använda för "graphic device", men visst, har bara support för opengl än så länge och lär inte implementera något annat om jag inte får lust att göra en mjukvaru renderer.
Lite smånervös nu att jag kommer framstå som en total nybörjare på mjukvaruteknik. Så helvetes länge sedan jag programmerade..
Hittade en intressant motor härom dagen, som alternativ till Polycode som jag fortfarande inväntar. [url]godotengine.org[/url], finns tyvärr inga direkta valmöjligheter när det kommer till scripts här, hatar när de tvingar på en sitt egna skitspråk. Bygger på python, väldigt obekväm syntax, men nu är det så att en flitig användare har gjort en egen fork av källkoden med Lua support(Tyvärr inte LuaJIT...). Skall vänta tills att den blir mer stabil och prova på den sedan.
om man vill börja programmera, vad är bra att börja med för språk då?
har lite erfarenhet sen tidigare av php, men inte mer än så.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet