Orättvisa betyg
idrott/engelska lärare HATAR mej så jag fick ig i idrott och svagt g i engelska fast engelska är ett av mina bästa ämnen...
Jarå, när jag gick i nian så sa min lärare att om man får godkänt på "det skitstora provet" så får man G i hela kursen. Fick MVG men fick ändå IG.
Fick också VG eller högre i alla prov på hemkunskapen.. fick IG.
Men det var /care
hhahah, alla borde gått på mitt gymnasium. bäst i klassen, dock slickade jag inte röv på läraren och fick G- trots jag var snabbare och hade bättre resultat än många som fick MVG.
Om man når kriterierna för ett visst betyg så borde man få det betyget. Oavsett attityd, närvaro, etc.
Får man orättvisa betyg så är det bara att anmäla läraren till rektorn! Och om han/hon inte bryr sig så får man anmäla till högre makter! Sista alternativet är ju självklart Aftonbladet (Y)
Det är om man bryr sig alltså..
I 9:an så sket jag i att göra G-uppgifterna på det nationellaprovet i matte eftersom man endast behövde ha 22 VGpoäng och x antal MVG-poäng för att få MVG och jag visste att jag skulle få det. Fick det också men min lärare satte VG i slutbetyg som ett litet straff.
Edit: Det var egentligen ganska rättvist utav honom för alla visste att det ändå inte hade spelat någon roll.
Citat från Placeboeffect
Pixalated: Jo, fast det beror ju också på vilket ämne det är. En sak om det är NO/SO t.ex Är det musik måste man visa att man är intersserad. Annars kan man sitta i ett hörn och se sur ut och tycka att allt är skit. Då ska man inte förvänta sig ett högre betyg
Man måste ju kunna få bra betyg i ett ämne även fast man inte har det som intresse... Finns fortfarande betygskriterier i musik, och om man når alla kriterier för till exempel MVG så borde man få MVG i betyg.
Citat från Pixelated
Om man når kriterierna för ett visst betyg så borde man få det betyget. Oavsett attityd, närvaro, etc.
Närvaro är ofta en utav kriterierna :S
Citat från Placeboeffect
Nja, fast det var inte direkt det jag menade. Dock tycker jag definitivt det borde införas igen! Man hade det ju tidigare.
Menar mer att en god attityd som visar att man är intresseras ska ge "plus poäng". Negativ attityd ska egentligen få en någorlunda samma effekt fast åt andra hållet. Står ju i betygssättningen för VG och MVG att eleven ska visa sig intresserad.
I så fall ska man skilja på uppförande och det faktiska betyget, för de har ingenting med varandra att göra.
Och jag kollade nyss igenom betygskriterierna för alla ämnen i grundskolan, och det står ingenstans om att man ska vara intresserad för att få högre betyg... Det fanns som mål att "utveckla intresse" på ett par av dem, men det är bara mål, inte så viktiga..
Citat från Placeboeffect
Attityd ska påverka betyget, antingen positivt eller negativt. Man får bättre betyg, eller i alla fall en grymt större chans till bättre betyg om man visar sig intresserad på lektionerna.
Sitter du bara och skriker att du inte fattar något och att läraren är dum i huvudet ska du få sämre betyg.
Problemet är bara att det inte följs, vad gäller den negativa inställningen.
Du kan vara en total jävla fitta på lektonerna.
Men skriver du alla rätt på de prov samt inlämningsuppgifter du får, ska du ändå ha ett Mvg
Citat från XeonpZycho
Citat från Pixelated
Om man når kriterierna för ett visst betyg så borde man få det betyget. Oavsett attityd, närvaro, etc.
Närvaro är ofta en utav kriterierna :S
Skulle inte säga att närvaro är ett av kriterierna... Om jag visar för läraren att jag når alla kriterier för MVG så borde jag väl få MVG, oavsett min närvaro? Fast självklart måste man ju gå till lektionerna för att lära sig det man måste kunna, och visa att man når kriterierna.
Citat från Pixelated
Skulle inte säga att närvaro är ett av kriterierna... Om jag visar för läraren att jag når alla kriterier för MVG så borde jag väl få MVG, oavsett min närvaro? Fast självklart måste man ju gå till lektionerna för att lära sig det man måste kunna, och visa att man når kriterierna.
Kan stämma faktiskt.. :o
EDIT: Men vissa kriterier är att man ska delta i diskussioner, och då måste man ju vara närvarande :S
Rolig tråd att läsa. Ska troligen utbilda mig till lärare för gymnasiet nu till höst. Bra att veta folk som går i skolan tycker om betyg nu för tiden.
Pixelated, man har obligatorisk närvaro på lektioner under grundskolan, gymnasiet och komvux (inte "obligatorisk" på komvux, men är man borta för mycket kan läraren kapa dig från kursen och du står utan betyg). Och som XeonpZycho säger så har många, om inte alla, ämnen någon slags kriterier som på något sätt tvingar eleven till att vara närvarande på lektioner. Inte bara att komma dit, utan att vara med i diskussioner och sånt.
Men självklart ska en elev alltid få det betyget de är värda om man kollar på betygskriterier. Är de intresserade av ämnet, verkligen visar att de vill ha ett högre betyg och ligger på 1-2 poäng från MVG varje prov skulle jag nog sätta MVG, men det skulle jag inte på någon med 0 intresse.
Svenskläraren: "Man får inte basera slutbetygen på resultaten ifrån de nationella proven, och det tänker jag verkligen inte göra heller."
Jag: -söt och gullig genom hela högstadiet-
Jag: -får MVG på pissig analys för att jag har åsikter- -får MVG på tresidig novell- -får VG minus på nationella provet-
Svenskläraren: "Tyvärr, men du får nog bara VG i svenska."
Jag: -gör om nationellt prov, kämpar röven av mig-
Svenskläraren: "Tyvärr, men du får bara VG."
:@@@@@@@@@@@@@@@
Nationella proven ska bara kunna höja betyg, inte sänka.. Har alla mina lärare från grundskolan till gymnasiet sagt till mig..
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet