Jävligt trött på skolans uppbyggnad.

Föregående
Till botten  
BuzzLightyear Kille, 31 år

553 forumsinlägg

Skrivet:
7 oktober 2012 kl. 00:45
BuzzLightyear Kille, 31 år

Citat från Deadly_Delusion


Citat från BuzzLightyear

Ni som är 14 och klagar på skolans "system" like you know shit, avlid!

Då kan jag som snart fyller 21, har en utbildning på högskolenivå och nu har ett jobb klaga istället. Skolan är skit. Man blir ihjälstressad. Den enda tiden man får slappna av är på helgerna, för på vardagarna så måste man göra läxa och plugga till prov när man kommer hem.

Det var på min tid, och nu har det fan blivit ännu värre. Numera lär man sig allting 2-3 årskurser tidigare än förut, man börjar få betyg mycket tidigare, en hel jävla drös med läxor redan i grundskolan, osv. Man får till och med läxa som man förväntas göra över helgerna. Min lillebror blev så stressad i högstadiet att han bröt samman flera gånger och började gråta.

Man tar dessutom sällan åt sig det som man lär sig i skolan, för man måste lära sig det genom råplugg. Man har flera olika ämnen på en gång, vilket leder till att allting blir en enda stor röra i huvudet. Man memorerar saker till proven, sen glömmer man dem lika fort igen för att man är så jävla upptagen med att plugga och göra läxor.

Nej, skolan är skit. Så jävla skönt att jag är klar med den skiten.


Jag känner att jag måste svara på det här. Mest för du tror att du är så jävla erfaren.

1. Jag studerar också på högskola, så your argument is invalid.

2. Ja, så är det, vill man ha en utbildning så får man fan jobba lite, man kan också skita i det men då har man ingen utbildning. Jag fattar inte varför folk tror det är en självklarhet att alla ska ha bra jobb och bra utbildningar utan att jobba för det.
Och wow, du måste plugga lite under en helg, bu-fucking-hu!

Kaoskraft Tjej, 34 år

196 forumsinlägg

Skrivet:
7 oktober 2012 kl. 01:04
Kaoskraft Tjej, 34 år

Citat från Pansartax


Ungar är förjävla bortskämda, grundskolan är ingenting jämfört med gymnasie, universitet eller arbetsmarknande. Skolmaten är inte gjord för att vara skitgod, men nyttig, gosh.


Jag skulle säga att det är individuellt. I grundskolan mådde jag skit, eftersom jag precis som alla andra grundskolebarn skulle genomgå puberteten, inordna mig i samhället och hitta en identitet, vilket faktiskt är jävligt jobbigt. I gymnasiet mådde jag bättre, men var konstant sönderstressad pga pressen på mig själv och de långa skoldagarna. På universitetet, däremot, glider jag omkring och är bara allmänt lycklig samt får bra betyg utan att stressa (sen säger jag inte att det är samma sak om du pluggar till t ex läkare eller jurist).

Dionysus_ Kille, 28 år

5 460 forumsinlägg

Skrivet:
7 oktober 2012 kl. 01:07
Dionysus_ Kille, 28 år

Cry me a shorter river, OP.

FAiiL Tjej, 29 år

1 567 forumsinlägg

Skrivet:
7 oktober 2012 kl. 01:19
FAiiL Tjej, 29 år

Citat från horskaft


asså sen när är 25 elever många? för få ju

beror mycket på linje skulle jag vilja påstå. När jag började gymnasiet var vi 28-32 stycken i klassen
men eftersom läraren aldrig hann hjälpa alla så dem gjorde en till klass.

Nastrand Kille, 30 år

1 005 forumsinlägg

Skrivet:
7 oktober 2012 kl. 01:20
Nastrand Kille, 30 år

Har sätt många som klagar på de nya betygen. Men vafan klagar ni över egentligen? Intagspoängen på gymnasiet och högskolan går efter de ansökande och hur höga poäng de har. Fyller inte en skola klasserna så har de ingen poänggräns. Är det för många som söker så är det eleverna med sämst betyg som får hitta en annan skola/linje. Så förstår inte varför ni klagar över detta.

Angående det nya systemet med att flera har klagat på att det nästan är omöjligt att få ett A. Detta är väl också syftet? Det högsta betyget ska vara svårt att få. Detta måste man kämpa för och bara de som förtjänar det ska få det.

Pan Kille, 45 år

4 141 forumsinlägg

Skrivet:
7 oktober 2012 kl. 01:24
Pan Kille, 45 år

Citat från Kaoskraft


Jag skulle säga att det är individuellt. I grundskolan mådde jag skit, eftersom jag precis som alla andra grundskolebarn skulle genomgå puberteten, inordna mig i samhället och hitta en identitet, vilket faktiskt är jävligt jobbigt. I gymnasiet mådde jag bättre, men var konstant sönderstressad pga pressen på mig själv och de långa skoldagarna. På universitetet, däremot, glider jag omkring och är bara allmänt lycklig samt får bra betyg utan att stressa (sen säger jag inte att det är samma sak om du pluggar till t ex läkare eller jurist).

Dito. På högskolan går det att glida runt som glidarens glidaste glida. Visst är det mycket eget ansvar, fast med tanke på hur koncentrerade studierna är, t.ex. max två kurser/ämnen åt gången och i medel 3 skoldagar i veckan, 1-3 lektionspass varvat med hemmaläsning och större tentor vid enstaka tillfällen så är dessa studier extremt tama i jämförelse med högstadiet där 16 ämnen ska bollas i luften samtidigt fem dagar i veckan och då hela tonårskarusellen brakar loss. Grundskolan ÄR sjukt krävande.

aaaeeeo Tjej, 35 år

938 forumsinlägg

Skrivet:
7 oktober 2012 kl. 01:47
aaaeeeo Tjej, 35 år

har haft både IG-MVG skalan och har nu F-A skalan. Ingen större skillnad.. lärarna sätter fortfarande + ex. B+. (dom kanske vill ha 10 enheter i skalan?)
Kurserna är dock förändrade. Exempelvis upplevde jag att Matte A var enklare än nuvarande matte 1.
Matte 1 innehöll inslag av matte B och matte C (ja jag hade läst dom och matte A innan jag läste matte 1 så jag vet.)

Jag tycker skolsystemet är dåligt, det är för många år av ineffektiv tid. Korta ned skolan med iaf 2 år.
Sick att smarta ska behöva gå i skolan lika länge som sega och osmarta. Gör det valfritt, dom bra får hoppa fram en årskurs genom uttagningsprov, jag vet inte.

Nåt är fel på systemet men det är svårt att sätta fingret på vad. :p:p:p

p_xi_y Kille, 33 år

225 forumsinlägg

Skrivet:
7 oktober 2012 kl. 08:07
p_xi_y Kille, 33 år

Citat från caterpie


har haft både IG-MVG skalan och har nu F-A skalan. Ingen större skillnad.. lärarna sätter fortfarande + ex. B+. (dom kanske vill ha 10 enheter i skalan?)
Kurserna är dock förändrade. Exempelvis upplevde jag att Matte A var enklare än nuvarande matte 1.
Matte 1 innehöll inslag av matte B och matte C (ja jag hade läst dom och matte A innan jag läste matte 1 så jag vet.)

Jag tycker skolsystemet är dåligt, det är för många år av ineffektiv tid. Korta ned skolan med iaf 2 år.
Sick att smarta ska behöva gå i skolan lika länge som sega och osmarta. Gör det valfritt, dom bra får hoppa fram en årskurs genom uttagningsprov, jag vet inte.

Nåt är fel på systemet men det är svårt att sätta fingret på vad. :p:p:p


Så du hinner läsa 2500 p på 2 år? Det handlar mer om korvstoppning i ditt fall än att lära sig problemlösningar. Oftast så unnar det elever att låta kunskaperna smälta ner och försöka förstå innebörden. Det är ju själva tanken bakom gymnasiestudierna när man går ett högskoleförberedande program för sedan bli en baddare på logik när man börjar på universitetet (alt naturvetenskap/medicin) eller teknisk högskola. Många som utger sig vara smarta brukar för det mesta hoppa av programmen när de inser att det är för jobbigt. Lycka till med elektromagnetisk fältteori utan logik t ex.

Sattoh 32 år

3 048 forumsinlägg

Skrivet:
7 oktober 2012 kl. 12:32
Sattoh 32 år

Citat från Pansartax


Ungar är förjävla bortskämda, grundskolan är ingenting jämfört med gymnasie, universitet eller arbetsmarknande. Skolmaten är inte gjord för att vara skitgod, men nyttig, gosh.

Fast man kan ju inte bara säga att "grundskolan är ingenting jämfört med det här" bara för att det var så för en själv. För mig var grundskolan ett rent helvete jämfört med gymnasiet.

Addamussein Kille, 31 år

1 692 forumsinlägg

Skrivet:
7 oktober 2012 kl. 12:34
Addamussein Kille, 31 år

Ogillar också vissa saker skolan gör. Men orka göra något åt det.

Legilimency 26 år

3 405 forumsinlägg

Skrivet:
19 december 2012 kl. 09:26
Legilimency 26 år

Jag är inte trött på skolans uppbyggnad, däremot är jag trött på att det svenska utbildningssystemet är oflexibelt. Mer anpassning efter individuella förutsättningar, vore att önska.

Zac Kille, 35 år

9 478 forumsinlägg

Skrivet:
11 januari 2013 kl. 20:10
Zac Kille, 35 år

Legilimency, QFT.

Skolan ska först och främst inte köra med ALLA ämnen på samma gång. Max 2-3 stycken och låta eleverna verkligen gå in för dem. Blir så mycket lättare att lära sig och komma ihåg då. Man ska börja, om man vet vad man vill bli, redan i 8an/9an få anpassa sin utbildning till det man vill jobba med.

Gymnasiet ska vara 50% praktiskt. Man lär sig knappt ett piss om hur man jobbar inom det man läser till. Körkort, mycket mer praktisk lära och Merit/CV skrivande ska ingå i 2a och 3dje året i gymnasiet.

SJUK Tjej, 29 år

3 396 forumsinlägg

Skrivet:
11 januari 2013 kl. 20:18
SJUK Tjej, 29 år

Citat från Legilimency


Jag är inte trött på skolans uppbyggnad, däremot är jag trött på att det svenska utbildningssystemet är oflexibelt. Mer anpassning efter individuella förutsättningar, vore att önska.

This

Krenwinkel Kille, 33 år

2 039 forumsinlägg

Skrivet:
11 januari 2013 kl. 21:14
Krenwinkel Kille, 33 år

Citat från Zac


Legilimency, QFT.

Skolan ska först och främst inte köra med ALLA ämnen på samma gång. Max 2-3 stycken och låta eleverna verkligen gå in för dem. Blir så mycket lättare att lära sig och komma ihåg då. Man ska börja, om man vet vad man vill bli, redan i 8an/9an få anpassa sin utbildning till det man vill jobba med.

Gymnasiet ska vara 50% praktiskt. Man lär sig knappt ett piss om hur man jobbar inom det man läser till. Körkort, mycket mer praktisk lära och Merit/CV skrivande ska ingå i 2a och 3dje året i gymnasiet.



lol nej

Skolan kör inte alla ämnen på en gång. ...och det hade inte varit särskilt listigt att beta av all engelskaundervisning på högstadiet under 3 månader för att sedan inte läsa det mer. Det är inte så man lär sig. Då kommer man vara bra på engelska ett kort tag, och sedan tappa det. Genom att läsa många av ämnena under hela sin skolgång så håller man kunskapen vid liv på ett annat sätt, och det går inte att tokplugga naturkunskap i två veckor för att sedan låta allt rinna ut i sanden. Sen är det givetvis sant att det kan vara spännande med ämnesövergripande arbeten ibland (storyline hette det på min skola), men sånt brukar ofta leda till alltför mycket trams och för lite verkstad.

Man bör inte heller alls få anpassa sin utbildning efter det man själv vill när man är 14 år. Inte i grundskolan. Det finns tillräckligt med tid till det på gymnasiet, och risken är att alltför många hade valt "easy way out" och valt bort ämnen som matte, no och historia för att det är tråkigt just då, vilket leder till att dom kanske inte kan jobba med det dom vill i framtiden. Bara för att dom valde bort tråkiga ämnen när dom var 14. Ja, man kommer ändå att stänga vissa dörrar när man börjar på gymnasiet men låt oss nöja oss med det.

50% praktiskt? Hur tänker du där? Hur ska 50% av svenskaundervisningen vara praktiskt? Hur ska halva engelskan vara praktisk? De teoretiska ämnena bör givetvis vara teoretiska. Jag håller med om att det är bra om alla elever lär sig skriva CV/personligt brev, men detta kan man lätt klara av på ett par svenskalektioner och är inget som man behöver göra ett nytt ämne av. Jag tycker att de PRAKTISKA linjerna (bygg, fordon osv) ska innehålla så mycket praktiskt och så lite teoretiskt som möjligt, men att påstå att 50% av gymnasieundervisningen ska vara teoretiskt låter ju bara dumt.

Ni som vill att skolan ska anpassas mer efter individen, kan ni utveckla?


Föregående
Till toppen  

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet