Game Maker (yoyogames.com)

Till botten     Sista sidan
Nästa
CharliesName Kille, 34 år

3 695 forumsinlägg

Skrivet:
30 september 2010 kl. 14:32
CharliesName Kille, 34 år

Mja, finns det några som håller på med GM här? :D
Länka användare från YYG eller posta bilder/videos! :DDD

www.yoyogames.com/users/filulilus

Jag kan börja med ett "spel" (mer ett test) jag gjorde 2006. Har gjort massa sakers sedan dess men inget jag kan/orkar posta.



Så, vad har ni att bjuda på? :D

CryOutLoud Kille, 35 år

3 012 forumsinlägg

Skrivet:
30 september 2010 kl. 14:36
CryOutLoud Kille, 35 år

ser lite kul ut faktist:P

CharliesName Kille, 34 år

3 695 forumsinlägg

Skrivet:
30 september 2010 kl. 14:43
CharliesName Kille, 34 år

Citat från CryOutLoud


ser lite kul ut faktist:P

Spelet är värdelöst :P finns inget mål eller nånting, gjort mest för skoj skull och för att lära mig mer om 3D :)
Håller för tillfället på med ett 3D "sklett" animerings program för att göra fina animationer till Game Maker spel, hoppas det ska bli awesome! :D

jontelang Kille, 35 år

942 forumsinlägg

Skrivet:
30 september 2010 kl. 14:46
jontelang Kille, 35 år

Game maker is for nobbs. Tappar alltid lite respekt för ett spel när man ser den fula loadingsaken som alltid hänger med..


imo.

CharliesName Kille, 34 år

3 695 forumsinlägg

Skrivet:
30 september 2010 kl. 14:48
CharliesName Kille, 34 år

Citat från jontelang


Går att ta bort eller byta ut loading screenen. Har du testat GM? Vet du att man kan importera DLL filer till GM?

Vilket språk använder du för att göra spel?

jontelang Kille, 35 år

942 forumsinlägg

Skrivet:
30 september 2010 kl. 18:12
jontelang Kille, 35 år

Citat från CharliesName


Går att ta bort eller byta ut loading screenen. Har du testat GM? Vet du att man kan importera DLL filer till GM?

Vilket språk använder du för att göra spel?[/i]

Jag vet, men många gör det inte. Vet också att man kan göra ganska bra/tekniska saker i det. Ändrar inte min åsikt dock

C++ o C#

CharliesName Kille, 34 år

3 695 forumsinlägg

Skrivet:
30 september 2010 kl. 19:52
CharliesName Kille, 34 år

Citat från jontelang


Jag vet, men många gör det inte. Vet också att man kan göra ganska bra/tekniska saker i det. Ändrar inte min åsikt dock

C++ o C#[/i]

Oki oki, ja, alla har ju rätt till sin åsikt x)

C++? nice, använder du nå grafikbibliotek eller gör du allt ifrån scratch? sj använde jag/vi ClanLib när jag plugga C++ i skolan, var riktigt nice och har sett att dom gjort några riktigt stora uppgraderingar sen jag använde de. Har funderat att gå över till det men kan GM så passa bra och det räcker gott å väl till de spel jag vill göra.

CharliesName Kille, 34 år

3 695 forumsinlägg

Skrivet:
7 oktober 2010 kl. 15:08
CharliesName Kille, 34 år

Hehe, sitter på "jobbet" och har inte så mycket att göra :P så gjorde ett program som håller koll på band och låtar och att man kan söka.
Allt ifrån mitt lilla huvud x) så ska hem å debugga det sen :P

Går inte att lägga till band/låtar än men det kommer vill till sen :(

Iden fick jag ifrån att när jag spelar gitarr så spelar jag 2-3 låtar sen kommer jag inte på vad jag ska spela o.O
Så tänkte göra en lista på låtar jag kan spela xD

Iaf, här e koden:

//Create

band_select =-1
bands =1
songs =0

band[0] ='"None"'
band_songs[0] =1
// band,song
song[0,0] ='"None"'

//Search
search =0
s_word =''
s_bands =0
s_band[0] =0
s_songs =0
s_song[0] =0
s_song_band[0] =0

//TEST
bands =3
band[0] ='Coheed and Cambria'
band[1] ='Lamb of God'
band[2] ='Why?'

band_songs[0] =4
song[0,0] ='Welcome Home'
song[0,1] ='Time Consumer'
song[0,2] ='Blood Red Summer'
song[0,3] ='A Favor House Atlantic'

band_songs[1] =2
song[1,0] ='Laid to Rest'
song[1,1] ='Walk with me in Hell'

band_songs[2] =12
song[2,0] ='Crushed Bones'
song[2,1] ='Yo Yo Bye Bye'
song[2,2] ='Rubber Traits'
song[2,3] ='The Hoofs'
song[2,4] ='Fall Saddles'
song[2,5] ='Gemini (Birthday Song)'
song[2,6] ='Waterfalls'
song[2,7] ='Sanddollars'
song[2,8] ='Speech Bubbles'
song[2,9] ='Whispers into the Other'
song[2,10] ='Act Five'
song[2,11] ='Light Leaves'
//END TEST



//Step

if (mouse_check_button_pressed(mb_left)) {
if (mouse_y >= 30) {
band_select = floor(mouse_y-30)/15)
if (band_select >= bands) {
band_select =-1
songs =0
} else {
songs =band_songs[band_select]
}
} else if (mouse_y >=0) {
//TEMP SEARCH SOLUTION
s_word =get_string('Search for:','')
search =1
}
}

if (search =1) {
search =2
s_bands =0
s_songs =0
for(i=0;i<bands;i+=1) {
if (string_match(s_word,band[i])) {
s_band[s_bands] =i
s_bands +=1
}
for(j=0;j<band_songs[i];j+=1) {
if (string_match(s_word,song[i,j])) {
s_song[s_songs] =j
s_song_band[s_songs] =i
s_songs +=1
}
}
}
}



//Draw

draw_set_color(c_black)
draw_rectangle(0,0,400,500)

if (search =0) {

//"Shadow"
draw_set_color(c_white)
draw_text(11,11,'Band / Song list ver 0.01')

for(i=0;i<band_select;i+=1) {
draw_text(11,31+i*15,string(band[i])+' ('+string(band_songs[i])+')')
}

if (band_select != -1) {
draw_text(11,31+band_select*15,string(band[band_select])+' ('+string(band_songs[band_select])+')')
for(i=0;i<songs;i+=1) {
draw_text(21,31+i*15+(band_select+1)*15,song[band_select,i])
}
}

for(i=bands_select;i<bands;i+=1) {
draw_text(11,31+i*15+(band_select+1)*15+songs*15,string(band[i])+' ('+string(band_songs[i])+')')
}


//Colored text
draw_set_color(c_yellow)
draw_text(10,10,'Band / Song list ver 0.01')


draw_set_color(c_ltgray)
for(i=0;i<band_select;i+=1) {
draw_text(10,30+i*15,string(band[i])+' ('+string(band_songs[i])+')')
}

if (band_select != -1) {
draw_set_color(c_lime)
draw_text(10,30+band_select*15,string(band[band_select])+' ('+string(band_songs[band_select])+')')
draw_set_color(c_ltgray)
for(i=0;i<songs;i+=1) {
draw_text(20,30+i*15+(band_select+1)*15,song[band_select,i])
}
}

for(i=bands_select;i<bands;i+=1) {
draw_text(10,30+i*15+(band_select+1)*15+songs*15,string(band[i])+' ('+string(band_songs[i])+')')
}

} else if (search =2) {

//"Shadow"
draw_set_color(c_white)
draw_text(11,31,'Search for: "'+string(s_word)+'"')
draw_text(11,46,'Bands found: ('+string(s_bands)+')')
for(i=0;i<s_bands;i+=1) {
draw_text(21,61+i*15,s_band[i])
}
draw_text(11,76+i*15,'Songs found: ('+string(s_songs)+')')
for(j=0;j<s_songs;j+=1) {
draw_text(21,91+i*15+j*15,s_band[j])
}

//Colored text
draw_set_color(c_lime)
draw_text(10,30,'Search for: "'+string(s_word)+'"')
draw_text(10,45,'Bands found: ('+string(s_bands)+')')
draw_set_color(c_ltgray)
for(i=0;i<s_bands;i+=1) {
draw_text(20,60+i*15,s_band[i])
}

draw_set_color(c_lime)
draw_text(10,75+i*15,'Songs found: ('+string(s_songs)+')')
draw_set_color(c_ltgray)
for(j=0;j<s_songs;j+=1) {
draw_text(20,90+i*15+j*15,s_band[j])
}
}

CharliesName Kille, 34 år

3 695 forumsinlägg

Skrivet:
3 november 2010 kl. 17:38
CharliesName Kille, 34 år

hihihihihihihih ^^ håller på med ett multiplayer spel :D vet dock inte vad det ska bli men motorn med att se varandra och chata är iaf klar :)

Testar helt enkelt spelet genom att köra två klienter, är samma som lan eller över internet :P

Vad tycks? ;D

http://img207.imageshack.us/img207/7761/apay.jpg

hhhhhhhhhhhhhh Kille, 60 år

91 forumsinlägg

Skrivet:
10 maj 2011 kl. 16:53
hhhhhhhhhhhhhh Kille, 60 år

Duuuuude (CharliesName)
jag har velat göra ett 3D spel fett länge men aldrig ens orkat försöka komma igång.
är det så svårt som det verkar?
if not; vart kan man lära sig basics typ? asså få fram nån 3D skitsimpel värld där man kan gå runt eller dylikt?

CharliesName Kille, 34 år

3 695 forumsinlägg

Skrivet:
10 maj 2011 kl. 17:14
CharliesName Kille, 34 år

Citat från m3g4


Kan du grunderna i programmering? :P
Typ, if else, loopar osv? :P

Annars måste du nästan börja där :o

ScreamSicko Kille, 33 år

189 forumsinlägg

Skrivet:
10 maj 2011 kl. 17:19
ScreamSicko Kille, 33 år

Är inget jätte fan av game maker slutade använda det 2005, sen gick jag över till andra spel motorer som va kraftfulla och öppnare kod spektrum. En jag rekomenderar är Unity

CharliesName Kille, 34 år

3 695 forumsinlägg

Skrivet:
10 maj 2011 kl. 17:23
CharliesName Kille, 34 år

Citat från ScreamSicko


Lätt att använda och ger snabba resultat men som du säger, drar flera gånger mer kraft än vad det borde göra.

hhhhhhhhhhhhhh Kille, 60 år

91 forumsinlägg

Skrivet:
17 maj 2011 kl. 20:14
hhhhhhhhhhhhhh Kille, 60 år

XD

dude, hjälp mig med en sak.
försöker göra en inventory och balblabal säg inte "det är bättre om du gör såhär osv" för ja vill göra på mitt egna sätt! >:@
nejmen. här är en liten kod (sen har ja massa andra som hjälper till haha kaos men aa)

if global.player_direction < 5{ // if player is NOT moving
if global.inventory = 0{ // if inventory is deactivated
global.inventory = 1 // activate inventory
obj_player.x=640
obj_player.y=480 // teleport player out of view
room_goto(room_inventory) // go to inventory room
}
else{ // if inventory is activated
global.inventory = 0 // deactivate inventory
global.inventory_buttons = 0 // reset inventory buttons
self.x=self.xprevious
self.y=self.yprevious // teleport player back to previous position
room_goto_previous() // go to previous room
}
}


grejen som jag behöver hjälp med är:

self.x=self.xprevious
self.y=self.yprevious // teleport player back to previous position


har alltså gjort att inventoryn är ett eget room och obj_player är persistent. så när jag byter rum så typ warpar jag honom ur bild bara så man inte kan se honom.
global.inventory = 1 gör så att obj_player inte kan röra på sig.
men sen när jag ska tillbaks från inventory till där jag var så vill jag att obj_player ska warpa tillbaks till där han var, hence min self.x=self.xprevious grej osv. men det vill inte fungera alls.. han warpas till fel ställe, och alltid samma fel ställe.. inte till där han var sist.

har jag fattat x=xprevious helt fel eller borde man inte kunna göra sådär?

CharliesName Kille, 34 år

3 695 forumsinlägg

Skrivet:
17 maj 2011 kl. 20:18
CharliesName Kille, 34 år

Citat från m3g4


xprevious är vad x va för 1 fps sen :P

Gör 2 egna variablar såhär:


obj_player.last_x = obj_player.x
obj_player.last_y =obj_player.y
obj_player.x=640
obj_player.y=480 // teleport player out of view


self.x=self.last_x
self.y=self.last_y// teleport player back to previous position

CharliesName Kille, 34 år

3 695 forumsinlägg

Skrivet:
17 maj 2011 kl. 20:21
CharliesName Kille, 34 år

^ btw... i vilket objekt kör du det där scriptet i? :P


Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet