Dungeons & Dragons
Det går rätt så länge alla har roligt tillsammans.
Antagligen/förhoppningsvis så har dina spelar förståelse för att det är din första session. Du ser alla tabbar, men det gör inte nödvändigtvis spelarna. Du kan alltid fråga spelarna vad de tyckte om med sessionen och vad de tyckte mindre om. Vissa föredrar att slaya monster i en op-battle andra föredrar att utforska världen, andra att lösa minipussel, andra att interagera med NPCs - skapa sedan dina äventyr utifrån vad spelarna vill ha. Det går att dra ut på saker om alla har roligt (the power of the DM) och när sessionen avslutas tänka igenom hur nästa session kan utformas på bästa sätt för att få dem "on track".
Vet inte hur du planerade din session, men det går kanske att göra den mer icke-linjär. Ha förskapade städer, NPCs, föremål, monster i en pärm och släng fram det som behövs när det behövs. Du kanske har en förskapad värld, så släng in en NPC som gör sällskapet sällskap och ger dem hints.
Har en vän som alltid brukade diskutera sina äventyr med andra. Han tyckte det var bra att ventilera tankarna och fick ofta ny inspiration och hittade smarta lösningar. Men sen så kommer det väl mer naturligt för vissa att leda. Det finns de som måste följa sina planer strängt, medan det finns de som är mer laid back.
Har själv ingen erfarenhet av att leda, men förhoppningsvis finns det något användbart att hämta och applicera.
Vilka knep har du använt dig av hittills för att få dem på "rätt" spår? Vad hände senast, och vart vill du att de ska gå och varför?
har aldrig spelat men har läst mkt och har en karaktär i huvudet. en dag kommer en mafia-solmunk se tärningarna
Citat från Daddyissues:
Körde min första session som DM i söndags. Kan inte säga att det gick sämst, men det gick inte jättebra heller. Spelarna missade helt vissa ''ledtrådar'' till vart de skulle åka och gav sig ut mot helt fel håll.
Någon som har några sluga tips på att göra ledtrådar mer obvious, men inte så obvious så att spelarna känner sig railroadade? Hade både plan A och plan B, men det blev ändå fel ju :/
Det går inte. Du får försöka lära dig att enkelt kunna väva in storyn i den riktning de väljer att gå. Jag hade ett Murder Mystery One-shot och när de kom fram till mordet, så bara drog de nästan direkt. Hade alla mina storylines kopplade till saker dek unde hitta där.
Spelare är såna :)
icke-dm update:
Min ranger har en owlbear nu han heter Bowie och är sötast i världen i luv him 5ever
Vad är era preffered animal companions/familiars?
Siamang gibbon, och han måste heta o macaco cantador.
Siamanger är väldigt sympatiska och har konstigt dna (som andra gibboner), så de passar bra i miljöer som kan använda det. I min egen kampanj utvecklade de en mutation som giorde dem odödliga (som människofaktionerna försökte reproducera), och sista bossen var en siamang som hade levt i 2000 år.
De behöver också någon som sjunger med dem, annars blir de deprimerade.
Önska jag hade någon att prova det här med ;(
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet