Denna generations spel som blir klassiker?
Modern Warfare 2, utan tvekan.
Sen har vi ju CoC Generals.
Bara för att ett spel är bra så behöver det inte bli en klassiker.
Faktorer som utgör en klassiker:
* Variernade gameplay
* Lång livslängd
* Bra story
* Något som gör spelet en smula unikt
Det finns dock några undantag som bekräftar regeln:
Alla Super Mario, Pokemon, Zelda och FF-spel. (bortsett ifrån spinn off-spelen)
Jag tror definitivt att Fallout 3 kommer att bli en klassiker. Heavy rain är bara en interaktiv film, så jag tror inte på den.
Jag förstår inte hur folk kan droppa WoW, då det tekniskt sett påbörjades förra generationen.
Arkham Asylum är också ett exempel på ett sjukt bra spel som jag inte tror kommer nå klassiker status, då det är alltför linjärt. Jag njöt varje sekund som jag spelade det, men det kommer dröja länge innan jag kommer palla spela igenom det igen.
Mass Effect
Gears of War
Fallout
Citat från MADSTALIN
Citat från Outshined
Portal (2?)
Demon's Souls
Heavy Rain
Limbo
har ni invändningar mot demons souls blir jag ledsen i min ostbåge
Du verkar ha bra koll på vad som kännetecknar en klassiker. Resten verkar tro att casual shooters kommer vara ihågkomna om 10 år.
Hehe, men visst är det så!? Det är ju en rad spel som iallafall har varit utmärkande bland andra.
Känslan man får när man spelar vanliga spel är att man spelat det tidigare, det blir liksom inte lika nytt att varva "casual shooters" eller GTA osv...
Jag är intresserad av alla slags spel, har letat runt mycket och intresserar mig för spel som är djupare och kräver mer tanke än att ta tag i närmsta maskinbössa och skjuta de onda... Demon's Souls är helt magnifikt, det har verkligen satt mig på plats. Man lär sig ganska snabbt att det verkligen inte är vad det ser ut att vara... och sådana spel blir klassiker för att de har en annorlunda själ!
This thread made me lol.
Then i got sad.
Citat från TomSawyer
Bara för att ett spel är bra så behöver det inte bli en klassiker.
Faktorer som utgör en klassiker:
* Variernade gameplay
* Lång livslängd
* Bra story
* Något som gör spelet en smula unikt
Det finns dock några undantag som bekräftar regeln:
Alla Super Mario, Pokemon, Zelda och FF-spel. (bortsett ifrån spinn off-spelen)
Jag tror definitivt att Fallout 3 kommer att bli en klassiker. Heavy rain är bara en interaktiv film, så jag tror inte på den.
Jag förstår inte hur folk kan droppa WoW, då det tekniskt sett påbörjades förra generationen.
Arkham Asylum är också ett exempel på ett sjukt bra spel som jag inte tror kommer nå klassiker status, då det är alltför linjärt. Jag njöt varje sekund som jag spelade det, men det kommer dröja länge innan jag kommer palla spela igenom det igen.
Heavy Rain är inte "bara" en interaktiv film, den slutsatsen är du inte värd att dra :P Det utmanar ju klart vardagsperspektivet på spel och definitionen av spel. Är klassiska spel som Super Mario Bros. de som ska få definiera framtida spel? I dont think so man!
Citat från Outshined
Heavy Rain är inte "bara" en interaktiv film, den slutsatsen är du inte värd att dra :P Det utmanar ju klart vardagsperspektivet på spel och definitionen av spel. Är klassiska spel som Super Mario Bros. de som ska få definiera framtida spel? I dont think so man!
Efter att ha spelat igenom Heavy Rain några gånger så kan jag lugnt dra den slutsatsen. Det är sjukt linjärt, fast med alternativa linjära händelser. Det funkar inte med ett spel som endast är baserat på QTE. Bättre att lägga mer balans i det hela som t.ex. Shenmue 1 & 2.
QTEventsen är inte ens speciellt svåra. Är man någorlunda bra på det så är spelet helt värdelös, för det enda man gör är att förflytta sig, använda "action" och "look at"-funktioner och trycka på lite knappar i QTEventsen.
Och att säga att det utmanar vardagsperspektivet på spel.. Menar du att det är nyskapande och unikt? Nejdu. Shenmue (som för övrigt var det första spelet att använda sig utav QTE, 1999) hann några år före. Gameplayet i Heavy Rain är ett nerbantat Shenmue.
Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med SMB spelen? Det är automatiska klassiker vare sig man vill eller inte. Sen att spelmotorn har förändrats radikalt sedan det första spelet (1983) till det senaste (2010) är irrelevant. SMB som vi känner idag kommer inte vara sig likt om 10 år. Men så länge de inkluderar "Mario" i titeln så kommer det att bli en klassiker.
Fast å andra sidan så förstår jag inte vart framtida spel kommer in i bilden då vi diskuterar klassiker.
Dante's Inferno tror jag nog.
Sen Gears of War och kanske Lost Planet
Citat från Zedox
Dante's Inferno tror jag nog.
Sen Gears of War och kanske Lost Planet
Dante's inferno är inte tillräckligt unikt *host*God-of-War-som-för-övrigt-är-10-gånger-bättre*host*.
Face!
Citat från TomSawyer
Citat från Outshined
Heavy Rain är inte "bara" en interaktiv film, den slutsatsen är du inte värd att dra :P Det utmanar ju klart vardagsperspektivet på spel och definitionen av spel. Är klassiska spel som Super Mario Bros. de som ska få definiera framtida spel? I dont think so man!
Efter att ha spelat igenom Heavy Rain några gånger så kan jag lugnt dra den slutsatsen. Det är sjukt linjärt, fast med alternativa linjära händelser. Det funkar inte med ett spel som endast är baserat på QTE. Bättre att lägga mer balans i det hela som t.ex. Shenmue 1 & 2.
QTEventsen är inte ens speciellt svåra. Är man någorlunda bra på det så är spelet helt värdelös, för det enda man gör är att förflytta sig, använda "action" och "look at"-funktioner och trycka på lite knappar i QTEventsen.
Och att säga att det utmanar vardagsperspektivet på spel.. Menar du att det är nyskapande och unikt? Nejdu. Shenmue (som för övrigt var det första spelet att använda sig utav QTE, 1999) hann några år före. Gameplayet i Heavy Rain är ett nerbantat Shenmue.
Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med SMB spelen? Det är automatiska klassiker vare sig man vill eller inte. Sen att spelmotorn har förändrats radikalt sedan det första spelet (1983) till det senaste (2010) är irrelevant. SMB som vi känner idag kommer inte vara sig likt om 10 år. Men så länge de inkluderar "Mario" i titeln så kommer det att bli en klassiker.
Fast å andra sidan så förstår jag inte vart framtida spel kommer in i bilden då vi diskuterar klassiker.
Yeah well framtida spel blir väl klassiker, var väl det jag menade :p
Eftersom varken du eller jag har någon aning om vilka framtida titlar som kommer att tillkännages så är det ganska irrelevant^
^ Mass Effect 3 :D
Citat från Jah
^ Mass Effect 3 :D
"som kommer att tillkännages"
Mass Effect 3 har tillkännagivits. :(
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet