Datorkomponenter

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
BAPEsta Kille, 33 år

3 834 forumsinlägg

Skrivet:
21 maj 2009 kl. 01:41
BAPEsta Kille, 33 år

Citat från DanneVafan


Citat från Wonkiis

DanneVafan: hm, inte hört något om.
har du länk?

Svenskt Projekt, diskuterade det med ett par i teamet som skapade det över ett par öl på en fest. Tydligen ska funktonen skicka dynamiskt ljus som studsar såsom riktigt ljus gör, och bryts på samma sätt. (dvs om vitt ljus studsar emot en blå yta så kommer ljuset att brytas i blått etc. Samt olika fonster och prismreflektioner. )



Låter antingen som om de snackade skit eller så är det ett projekt som inte kommer se dagens ljus detta året. Men det är en enormt häftig idé som jag ser fram emot.

DanneVafan Kille, 33 år

4 143 forumsinlägg

Skrivet:
21 maj 2009 kl. 01:43
DanneVafan Kille, 33 år

Citat från BAPEsta
--------------------------------------------------------------------------
Svenskt Projekt, diskuterade det med ett par i teamet som skapade det över ett par öl på en fest. Tydligen ska funktonen skicka dynamiskt ljus som studsar såsom riktigt ljus gör, och bryts på samma sätt. (dvs om vitt ljus studsar emot en blå yta så kommer ljuset att brytas i blått etc. Samt olika fonster och prismreflektioner. )



Låter antingen som om de snackade skit eller så är det ett projekt som inte kommer se dagens ljus detta året. Men det är en enormt häftig idé som jag ser fram emot.


Dom studerar på kungliga tekniska högskolan, det dom berättade var så in i detalj att det vore näst intill omöjligt att hitta på. Men som sagt, ett team på runtåt 20 pers jobbar med den här funktionen, och nej, jag tror ej att det kommer se dagsljus förens om kanske minst 3 år.

BAPEsta Kille, 33 år

3 834 forumsinlägg

Skrivet:
21 maj 2009 kl. 01:44
BAPEsta Kille, 33 år

Citat från DanneVafan


Citat från BAPEsta

Svenskt Projekt, diskuterade det med ett par i teamet som skapade det över ett par öl på en fest. Tydligen ska funktonen skicka dynamiskt ljus som studsar såsom riktigt ljus gör, och bryts på samma sätt. (dvs om vitt ljus studsar emot en blå yta så kommer ljuset att brytas i blått etc. Samt olika fonster och prismreflektioner. )


Låter antingen som om de snackade skit eller så är det ett projekt som inte kommer se dagens ljus detta året. Men det är en enormt häftig idé som jag ser fram emot.

Dom studerar på kungliga tekniska högskolan, det dom berättade var så in i detalj att det vore näst intill omöjligt att hitta på. Men som sagt, ett team på runtåt 20 pers jobbar med den här funktionen, och nej, jag tror ej att det kommer se dagsljus förens om kanske minst 3 år.



Ah men då låter det ju som nått gött. Man får hoppas att inte nån jätte får nys på idéen innan grabbarna har patent på den. Lite trist om nån jätte snor den. :(

DanneVafan Kille, 33 år

4 143 forumsinlägg

Skrivet:
21 maj 2009 kl. 01:45
DanneVafan Kille, 33 år

Citat från BAPEsta
--------------------------------------------------------------------------
Dom studerar på kungliga tekniska högskolan, det dom berättade var så in i detalj att det vore näst intill omöjligt att hitta på. Men som sagt, ett team på runtåt 20 pers jobbar med den här funktionen, och nej, jag tror ej att det kommer se dagsljus förens om kanske minst 3 år.



Ah men då låter det ju som nått gött. Man får hoppas att inte nån jätte får nys på idéen innan grabbarna har patent på den. Lite trist om nån jätte snor den. :(


Om idén inte redan är patenterad så är dom ju inte riktigt kloka som vågar öppna käften om den D:

DanneVafan Kille, 33 år

4 143 forumsinlägg

Skrivet:
21 maj 2009 kl. 01:51
DanneVafan Kille, 33 år

Citat från SegJohn


Mitt nvidia EVGA 8800Gts (g92) 512mb grafikkort la av en dag helt utan anledning, komplett.se skickade ett 9800gt som ersättning, men det koret är sämre så klagade till mig ett xfx gts 250 , som borde komma vilken dag som helst.
Nvidia funkar bra och har dom bästa grafikkorten ute, men är mycket dyrare
AMD (ati) gör mer prisvärda kort, och fuskar inte med namnen som nvidia har gjort.
hade jag köpt ett nytt kort nu skulle jag valt AMD


Words of truth my friend.

fourtwenty Kille, 33 år

1 735 forumsinlägg

Skrivet:
21 maj 2009 kl. 02:02
fourtwenty Kille, 33 år

Min dator
Grafikkort: 8800GT 512mb
Processor: Intel Quadcore 2,4Ghz
Ram: 2gb
jag har själv nvidia grafikkort men om du är ute efter det bästa så skulle jag nog valt ATI 4870x2 är typ det bästa just nu.

DanneVafan Kille, 33 år

4 143 forumsinlägg

Skrivet:
21 maj 2009 kl. 02:05
DanneVafan Kille, 33 år

Citat från Flexy91


Min dator
Grafikkort: 8800GT 512mb
Processor: Intel Quadcore 2,4Ghz
Ram: 2gb
jag har själv nvidia grafikkort men om du är ute efter det bästa så skulle jag nog valt ATI 4870x2 är typ det bästa just nu.


ofta quad med 2gb ram? DDR III hoppas jag?

Revision Kille, 31 år

523 forumsinlägg

Skrivet:
21 maj 2009 kl. 09:56
Revision Kille, 31 år

Faktiskt så är GTX260 i SLI bättre än 295, billigare också. För övrigt så är GTX260 i SLI en av dom mest prisvärda korten just nu.

Hunchen Kille, 33 år

587 forumsinlägg

Skrivet:
21 maj 2009 kl. 17:00
Hunchen Kille, 33 år

Citat från DanneVafan


Citat från BAPEsta

Dom studerar på kungliga tekniska högskolan, det dom berättade var så in i detalj att det vore näst intill omöjligt att hitta på. Men som sagt, ett team på runtåt 20 pers jobbar med den här funktionen, och nej, jag tror ej att det kommer se dagsljus förens om kanske minst 3 år.


Ah men då låter det ju som nått gött. Man får hoppas att inte nån jätte får nys på idéen innan grabbarna har patent på den. Lite trist om nån jätte snor den. :(

Om idén inte redan är patenterad så är dom ju inte riktigt kloka som vågar öppna käften om den D:


Fiberoptisk totalreflektion, en teknik som använts sedan 80-talet för överföring av ljud och numera även data. Vi börjar närma oss gränsen för vad kiselkretsar klarar av, så därför jobbar nästan alla stora företag och institut på en liknande teknik som bygger på fiberoptik. Det kan antagligen dröja till 2020 innan vi ser sådan teknik redo att ta över efter dagens halvledarteknik.

DanneVafan Kille, 33 år

4 143 forumsinlägg

Skrivet:
22 maj 2009 kl. 08:10
DanneVafan Kille, 33 år

Citat från Hunch
--------------------------------------------------------------------------
Fiberoptisk totalreflektion, en teknik som använts sedan 80-talet för överföring av ljud och numera även data. Vi börjar närma oss gränsen för vad kiselkretsar klarar av, så därför jobbar nästan alla stora företag och institut på en liknande teknik som bygger på fiberoptik. Det kan antagligen dröja till 2020 innan vi ser sådan teknik redo att ta över efter dagens halvledarteknik.


Smart-boy up in dis ho! Nej vi snackar inte om fiberoptik. Det jag menar är grafiskt, hur man 3D rendarar ljus i realtid, hurvida ljuset beter sig så som i verkligheten fast i t.ex. spel.

Revision Kille, 31 år

523 forumsinlägg

Skrivet:
22 maj 2009 kl. 22:31
Revision Kille, 31 år

Någon som kan rekommendera ett bra 5.1 ljudsystem? Helst något som inte kostar så otroligt mycket..

Hunchen Kille, 33 år

587 forumsinlägg

Skrivet:
23 maj 2009 kl. 18:09
Hunchen Kille, 33 år

Citat från DanneVafan


Citat från Hunch

Fiberoptisk totalreflektion, en teknik som använts sedan 80-talet för överföring av ljud och numera även data. Vi börjar närma oss gränsen för vad kiselkretsar klarar av, så därför jobbar nästan alla stora företag och institut på en liknande teknik som bygger på fiberoptik. Det kan antagligen dröja till 2020 innan vi ser sådan teknik redo att ta över efter dagens halvledarteknik.

Smart-boy up in dis ho! Nej vi snackar inte om fiberoptik. Det jag menar är grafiskt, hur man 3D rendarar ljus i realtid, hurvida ljuset beter sig så som i verkligheten fast i t.ex. spel.


Ber om ursäkt, lite trötthetsmissuppfattning. Men det låter precis som en realtidsversion av Ray Tracing i mina öron (http://en.wikipedia.org/wiki/Ray_tracing_(graphics)). Det bygger ju på att man med simulerade ljusstrålar skapar en extremt verklig bild. Man använder det ju idag till animerade filmer och reklambilder.

Ensamma om något sånt projekt är de nog inte då bl.a. alla stora grafikföretag jobbar på det. Det går prat om att experimentellt stöd för det ska finnas i DirectX 12. Problemet är ju datorkraft - det tar en renderingsfarm för åtskilliga miljoner dollar flera timmar att producera en enda bildruta - och än värre är det blir det för hemdatorer. Dröjer nog precis som med ljuskretsar till 2020-30 innan man får se det i full praktisk användning, tyvärr.

DanneVafan Kille, 33 år

4 143 forumsinlägg

Skrivet:
24 maj 2009 kl. 14:54
DanneVafan Kille, 33 år

Citat från Hunch
--------------------------------------------------------------------------
Smart-boy up in dis ho! Nej vi snackar inte om fiberoptik. Det jag menar är grafiskt, hur man 3D rendarar ljus i realtid, hurvida ljuset beter sig så som i verkligheten fast i t.ex. spel.


Ber om ursäkt, lite trötthetsmissuppfattning. Men det låter precis som en realtidsversion av Ray Tracing i mina öron (http://en.wikipedia.org/wiki/Ray_tracing_(graphics)). Det bygger ju på att man med simulerade ljusstrålar skapar en extremt verklig bild. Man använder det ju idag till animerade filmer och reklambilder.

Ensamma om något sånt projekt är de nog inte då bl.a. alla stora grafikföretag jobbar på det. Det går prat om att experimentellt stöd för det ska finnas i DirectX 12. Problemet är ju datorkraft - det tar en renderingsfarm för åtskilliga miljoner dollar flera timmar att producera en enda bildruta - och än värre är det blir det för hemdatorer. Dröjer nog precis som med ljuskretsar till 2020-30 innan man får se det i full praktisk användning, tyvärr.


That's better!

Låter som en rimlig uppfattning, men då lär ju den tekniken komma lagom tills de nya hårddiskarna är färdigutvecklade också! men väntan känns dock näst intill outhärdlig.

absol Kille, 35 år

8 283 forumsinlägg

Skrivet:
24 maj 2009 kl. 20:45
absol Kille, 35 år

har faktiskt aldrig testat nvidia, men från vad jag har hört så gör ATI mer prisvärda kort och brukar fungera fint, det gör det iaf i min stationära. hoppas de börjar utvecklar mer spel som stödjer SLi/Crossfire och widescreen med högre upplösningar

Revision Kille, 31 år

523 forumsinlägg

Skrivet:
24 maj 2009 kl. 21:16
Revision Kille, 31 år

Citat från absol


har faktiskt aldrig testat nvidia, men från vad jag har hört så gör ATI mer prisvärda kort och brukar fungera fint, det gör det iaf i min stationära. hoppas de börjar utvecklar mer spel som stödjer SLi/Crossfire och widescreen med högre upplösningar

Fast just nu är 2 GTX260s i SLI dom mest prisvärda grafikkorten i högre upplösning (24"+)


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet