Dålig disciplin i skolorna
Jag skulle gärna se att lärarna får fason på eleverna, så att det inte blir så damn högljutt, vilt, etc.
Dock kan jag inte säga att jag inte gillar att få andra alternativ när jag inte vill göra en sak.
Jag håller helt och hållet med Narcissist.
Tycker dessutom att det är för mycket jävla daltande med eget ansvar och sånt i grundskolan, när man går i låg-mellanstadiet ska man få tydliga uppgifter som ska göras gemensamt. Och om någon visar sig smartare och gör uppgifterna snabbare ska denna få andra, svårare uppgifter att göra under tiden. Men det är inte bara att lämna en uppgift till ungarna, lämna dom ifred i ett par timmar och hoppas på det bästa, dom måste hållas under kontroll också.
Citat från Narcissist
Citat från inAMERiCA
Jag har inga problem med stökiga lektioner. Om folk vill snacka bort sin undervisning så får de göra det. Om jag vill lära mig något så läser jag i boken och hänger med. Svårare än så är det inte. Om läraren blir distraherad eller inte kan hålla kontroll på klassen så pluggar man hemma och på rasterna istället. Problem solved.
Nej, om folk vill snacka bort sin undervisning kan de lämna klassrummet.
Jag har ingen lust att komma till en skola där jag inte lär mig något för det är waste of time.
Jag tänker inte ifrågasätta folk rätt till att gå skolan, om de är i klassrummet så är dem det. Det är ju ett tecken på att de vill lära sig något, annars så skulle de ha stannat hemma.
Som jag sa så störs inte jag av att det är stökigt så att de kan babbla på bäst fan dem vill. Ge mig uppgiften så gör jag den vare sig det är stökigt eller inte.
Tycker att lärarna borde bli hårdare när det gäller ordning i klassrummen, folk som är där för att lära sig blir oftast störda av dom som är där och låter och klagar.
Helt ärligt kan jag hålla med om att lärarna är för slappa.
Speciellt gällande grupparbete som oftast händer mig.
Jag hamnar i en grupp där det är JAG som arbetar medan mina klasskamrater spelar på olika sidor utan att göra något, kommer läraren förbi och tittar vad de gör och faktiskt SER att de spelar, gör de inte ett skit.
Säger jag som det är att de har spelat, får jag skit för det av både läraren och grupparbetarna.
Vet dock inte om detta kan ha med lärarna att göra eller så men, rätta mig om jag har fel.
Okej, jag kan ärligt säga att om en lärare skulle smälla till mig så är det sista den läraren gör kan jag säga.
Visst, alla är inte lydiga och tysta ibland... Men oftast om hela klassen säger till så håller ju personen käften! :)
Jag tycker att vi bör omforma hela det jävla pedagogiska systemet för det funkar uppenbarligen inte.
Högre krav på kunskap, högre krav på kritikskt tänkande, bort med all propaganda i svenska skolböcker, politiska partier ska inte få använda skolor som värvningsgrund. Och sen, möjligtvis, att vi skapar klasser beroende på hur människor lär sig. T.ex. praktiskt, teoretiskt, via motion, visuellt osv.
edit: och ta bort kravet på låtsasämnen så som gymnastik och estetik.
Jag tycker att skolan bör bli striktare. Här går man _nio år_ i grundskolan men lär sig typ ingenting ändå. I grundskolan tycker jag att det viktigaste man ska lära sig är metod och folkvett, själva "faktakunskaperna" är underordnade.
... men inte fan var det någon som blev drillade världsmedborgare i de klasser jag gått i åtminstone. Kan iofs bero på att alla högstadiebarn är dumma i huvudet, det är därför högstadieskolor ofta har så dåligt rykte. Kidsen är för upptagna med att vara "häftiga".
Det vore bra om skolan kunde ha krav på vad man ska ha lärt sig efter varje årskurs, men att man inte ska nöja sig med det. Har ungen potential så ska ungen få stimulans. Herregud, hur mycket kan man inte lära sig på nio år egentligen? Så himla waste åh jag blir så arg.
Citat från natsukashi
Jag tycker att vi bör omforma hela det jävla pedagogiska systemet för det funkar uppenbarligen inte.
Högre krav på kunskap, högre krav på kritikskt tänkande, bort med all propaganda i svenska skolböcker, politiska partier ska inte få använda skolor som värvningsgrund. Och sen, möjligtvis, att vi skapar klasser beroende på hur människor lär sig. T.ex. praktiskt, teoretiskt, via motion, visuellt osv.
edit: och ta bort kravet på låtsasämnen så som gymnastik och estetik.
Håller med till viss del. Kunskapskravet är lågt, och det måste vara högre. Jag tror att GY11 kommer vara fördelaktigt här, kunskapskraven höjs på de studieförberedande programmen. Kravet på estetiska ämnen och ryker i och med GY11 (men måste erbjudas som valbara kurser) och bl.a. historia bli kärnämne. Idrotten försvinner från vissa program.
Jag är väldigt för att skapa klasser beroende på hur eleverna lär sig. Jag tror det skulle bidra till att eleverna presterar bättre och får det mycket enklare för sig.
Känner exakt samma sak som du Revvis, skolsystemet vi har nu ger oss fan inga fler Ingvar Kamprad. Så jävla motivationsdödande att det inte är okej. inte konstigt att svenska barn är dumma i huvudet, fucking lyxvana och i-landshybris.
När jag gick i gymnasiet så var det asbra disciplin. Ingen var det minsta understimulerad (snarare så att man hela tiden kände att man höll på att drunkna i arbete). Alla höll käften och ingen skulle få för sig att säga emot läraren. Jag kan inte tänka mig hur det skulle se ut om någon surfade på lektionstid. Det skulle nog ha blivit ganska blodigt.
Citat från natsukashi
Känner exakt samma sak som du Revvis, skolsystemet vi har nu ger oss fan inga fler Ingvar Kamprad. Så jävla motivationsdödande att det inte är okej. inte konstigt att svenska barn är dumma i huvudet, fucking lyxvana och i-landshybris.
Älskar att både du och jag är fokuserade på det här med supergener :$
utan att falla tillbaka på rasbiologi, förstås!
Jag tycker man ska vara jävligt tacksam att samhället ens lägger pengar på dom här eleverna som inte bryr sig ett skit om att dom inte bara sabbar för sig själva utan för andra när dom beter sig som apor och stör. Först och främst tror jag mer tid behövs läggas på att skapa klasser, inte utifrån ålder utan från en bedömning av hur villig man är att VILJA lära sig.
Grupparbeten går ju endast åt helvete när lärarna t.ex placerar elever som är engagerade med elever som inte gör ett dyft eller vill göra något. Hårdare tag tycker jag.
Citat från SOUNDANDFURY
Håller med till viss del. Kunskapskravet är lågt, och det måste vara högre. Jag tror att GY11 kommer vara fördelaktigt här, kunskapskraven höjs på de studieförberedande programmen. Kravet på estetiska ämnen och ryker i och med GY11 (men måste erbjudas som valbara kurser) och bl.a. historia bli kärnämne. Idrotten försvinner från vissa program.
Jag är väldigt för att skapa klasser beroende på hur eleverna lär sig. Jag tror det skulle bidra till att eleverna presterar bättre och får det mycket enklare för sig.
Jag gillar GY11 nu. Det förklarar varför jag inte måste läsa EoS sista året också, så jävla skönt. <3
Enda beefen jag har med GY11 är att de monopoliserar lärare, jag har haft extremt många kompetenta lärare som inte har lärarexamen utan istället har yrkeserfarenhet. Och överlag så är de friare, mer sympatiska och bättre än de utbildade lärarna.
Synd bara att jag måste plugga upp idrott sista året. Skitämne, hade hellre läst någon random kurs på 100p. :(
ninna: fast man måste ju lära sig att grupparbeta även med de ovilliga. Det är ju tänkt som förberedelse inför resten av arbetslivet. Man kan ju behöva samarbeta med vilka idioter som helst i framtiden.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet