Bslidors blogg
26 år. Bor i Stockholm, Stockholms län. Är offline

Senaste inläggen
Öppnade precis en butik??7 april 2016 kl. 12:32
Ledsen
22 mars 2016 kl. 09:49
Nice
16 mars 2016 kl. 08:51
Kan folk fukking sluta
14 mars 2016 kl. 10:33
Kents nya singel
14 mars 2016 kl. 10:13
nu är kent slut
13 mars 2016 kl. 23:07
usch nej
13 mars 2016 kl. 19:44
När en är en besvikelse
11 mars 2016 kl. 11:29
Näää
11 mars 2016 kl. 07:52
prata i telefon i ca 14 timmar
10 mars 2016 kl. 22:13
Visa alla
Fakta
Riktigt namn: Idun Civilstatus: EnsamLäggning: Inte valt
Intresse: Kreativitet
Bor: I skogen
Politik: Feminist
Dricker: Te
Musikstil: Inte valt
Klädstil: Hippie
Medlem sedan: 2014-08-22
Asperger
Ska plugga som fan på naturkunskapen under lovet, ska bevisa för min lärare att jag faktiskt kan, men att hennes taktik att lära suger.
Hon har _ALLTID_ genomgångar. Igår skulle hon ha "en kort genomgång", men det slutade med att den var 45 min, alltså i princip hela lektionen (har 50 min lektion).
Blir så jävla arg. Har flertal gånger sagt till henne och andra lärare att jag INTE kan lära mig något genom muntliga genomgångar, filmer osv. Och de ska anpassa sig (går på en skola för folk med asperger, så det är extremt individanpassat). I historia brukar vi få ett papper med frågor och sedan se en film, och då ska vi svara på frågorna medan vi ser filmen. Jag sa till min lärare att det är riktigt svårt för mig, både för att jag inte kan koncentrera mig nog för att se en film, men när jag sedan ska svara på en fråga mitt i filmen, då stänger jag helt av mina öron och kan endast fokusera på att skriva. Vilket gör att jag missar en MASSA saker av vad de säger i filmen, och missar svar på flera av frågorna.
Min lärare gav mig då frågorna, religionsboken, tidningar och papper med information om det frågorna handlar om. Samt att jag fick använda datorn. Sedan fick jag gå till min studieplats och göra arbetet där. Vilket är helt fantastiskt, jag gjorde klart ett helt papper med frågor på en lektion, och då hade resten av klassen inte ens sett klart filmen. Känns så bra när jag kan arbeta på det sätt som passar mig bäst, så jag faktiskt kan visa att jag kan.
Har gått hela grundskolan med en tro att jag är helt inkapabel till att lära mig, att jag inte kan något och bara är extremt dålig på allt. Men nu när jag fått min aspergerdiagnos och får gå på ett gymnasium anpassat för folk med asperger. Det är så underbart. Jag har fortfarande svårt för alla saker, men här så anpassar de sig efter mig, jag får visa vad jag kan.
Jag förstår nu att jag inte är korkad eller inkapabel, jag kan. Men jag måste bara ha speciella metoder och sätt att följa för att göra det jag behöver.
Och nu har jag även fått min ADHD-diagnos. Och går på 30 mg ritalin, vilket är till så stor hjälp. Jag kan fortfarande inte lyssna på muntliga genomgångar eller se film. Men jag kan strukturera mina tankar bättre och tydligare. Allt är inte som ett stort blurr och kaos. Jag har även lättare för att sätta mig ner och göra något, istället för att ständigt behöva stimulans genom att röra på mig, musik, skriva, kolla bilder osv.
Allt är bara så mycket bättre. Och imorgon ska jag till bup funk och träffa min arbetsterapeut för första gången. Mina föräldrar träffade henne för två veckor sedan, för att tala om min problematik och behov. Och de sa att hon var jättebra. Så ser fram emot vårat två timmar långa möte imorgon (även om det är efter skoltid, på den dag då jag slutar tidigt, 14:00).
Jag ska gå dit för att få hjälp med att göra scheman och lappar för struktur. Har jättesvårt att komma ihåg saker och förstå vad mina föräldrar menar ibland.
Mina föräldrar brukar till exempel säga "städa rummet", och jag vet var de menar, men också inte. "Städa rummet" är så stort, det är så mycket som går in i det. Flera gånger har jag plockat upp allt från golvet och lagt på mitt bord och sett det som städat, men inte mina föräldrar. Jag har sorterat och plockat upp, säger att det är städat, så frågar de "har du dammsugit" och jag säger nej. Då säger de att jag måste göra det också, det ingår i att "städa rummet". Men för mig gör det inte det. Jag vet inte vad "städa rummet" innehåller.
Samma gäller när de säger att jag ska plocka undan efter jag ätit på kvällen. Jag ser det som att jag ska ta mina saker från bordet. Men jag ska även ställa in i diskmaskinen, torka bordet och bänken jag gjorde maten på.
Och det är sådant jag ska få hjälp med. Vi ska göra listor där det står t.ex "Städa rummet" som rubrik, och sedan i punktform så kommer det i ordning stå vad jag måste göra för att mitt rum ska ses som städat. T.ex 1. Plocka upp alla kläder från golvet 2. Ta allt smink och sortera i sminklådan 3. Häng upp alla halsband 4. Bädda sängen 5. Dammsug
Jag behöver verkligen det.
Ska även få en lista vid dörren där det står allt jag måste ha med mig till skolan, som nycklar, mobil, laddare osv. Och whiteboard där vi kan skriva upp andra saker. Ska även ha listor för kvällsrutin, vad jag ska göra när jag kommer hem (som att hänga upp mina kläder). Schema för när jag ska städa, och hur jag ska städa (daglig städning, veckostädning, månadsstädning, som alla är egna listor med egna punkter).
Har massa scheman och punktlisor osv som jag måste få gjort. Och det är svårt för mig att göra dem själv, både för att jag inte riktigt vet vad som ska stå på dem eller hur jag ska strukturera dem. Så imorgon ska vi bara prata om vad jag vet att jag behöver listor till osv (som mina föräldrar gjorde när de var där). Så ska de sedan sätta sig ner och göra en sammanfattbing på min problematik, vad jag behöver och hur vi ska göra det.
Är såååå pepp!! Livet går åt rätt håll, trots att lss suger och vägrar hjälpa mig. Allt känns bara så mycket enklare och bättre.
(Och grattis till den som fukking pallade läsa detta, det e bara min dagbok, i'm so sorry)